W co inwestują obecnie firmy produkcyjne

Jan Konczewski
opublikowano: 2021-04-06 07:59
zaktualizowano: 2021-04-06 08:01

Najnowsze badanie GUS wśród firm przemysłowych wskazuje, że w tym roku inwestycje są jak na razie niższe niż przed rokiem. Niemniej prezentowane dziś informacje z przedsiębiorstw pokazują, że pomimo niepewności wiele przedsiębiorstw decyduje się na duże projekty rozwojowe. Pokazujemy listę wybranych projektów z Polski, ale też ze świata.

Badania GUS wśród firm przetwórczych pokazują, że oceniają one poziom tegorocznych inwestycji 96,2 proc. poziomu sprzed roku. Jest to badanie prowadzone raz na sześć miesięcy. Poprzednie dane, z października, były podobne. Widać, że na mocniejsze odbicie inwestycji jeszcze musimy czekać, prawdopodobnie do drugiego kwartału.

Tymczasem pokazujemy, w co inwestują te firmy, które decydują się na projekty rozwojowe. Jak co miesiąc prezentujemy monitoring wybranych projektów z Polski i świata.

SK Innovation znowu inwestuje w Polsce, tym razem niemal 4 mld zł. Podczas gdy w Dąbrowie Górniczej trwa budowa dwóch zakładów produkcji separatorów do baterii litowo-jonowych do aut elektrycznych, koreańska firma zdecydowały się zainwestować w dwie kolejne fabryki w Polsce. Na ich budowę, która rozpocznie się w III kwartale tego roku, SK Innovation wyda 3,9 mld zł, co oznacza, że będzie to największa inwestycja koreańskiej firmy w historii. O skali inwestycji świadczy również fakt, iż moce produkcyjne dwóch nowych fabryk odpowiadają obecnym całkowitym mocom produkcyjnym firmy na całym świecie. W związku z inwestycją spółka zatrudni w dwóch nowych zakładach 800 nowych pracowników.

3M rozwija działalność w Polsce. Amerykański koncern zainwestuje 40 mln dol., a więc blisko 200 mln zł, w rozbudowę superhubu produkcyjnego i centrum usług wspólnych we Wrocławiu. 3M dotychczas wydało na inwestycje w Polsce – w której zatrudnia ponad 4 tys. osób – 2,5 mld zł. Obecnie amerykańska firma produkuje w naszym kraju m.in. filtry do cieczy stosowane przy produkcji szczepionek.

AGD

Electrolux odmraża inwestycje w Polsce. Po tym jak wskutek wybuchu pandemii szwedzki producent sprzętu AGD wstrzymał wartą 70 mln zł rozbudowę zakładów w kraju, teraz spółka wraca do swoich niedokończonych inwestycji. Electrolux jest w trakcie montażu nowej linii produkcyjnej i stawiania nowego magazynu w fabryce zmywarek w Żarowie oraz budowy magazynu w fabryce pralek w Oławie. W związku z nowymi inwestycjami tylko w zakładzie w Żarowie firma planuje w tym roku zwiększyć zatrudnienie o 25 proc. Poza dokończeniem rozpoczętych w ubiegłym roku inwestycji Electrolux planuje już kolejne – m.in. w nowe narzędzia i metody pracy w fabryce okapów w Zabrzu.

Farmaceutyka

Biomed Lublin rozważa produkcję szczepionki na Covid-19. Polska spółka, która jest obecnie w trakcie pracy nad lekiem na koronawirusa, podała, że zastanawia się nad opracowaniem szczepionki na tę chorobę. Biomed ma doświadczenie w produkcji szczepionek, ponadto pod koniec ubiegłego roku rozpoczęła budowę centrum badawczo-rozwojowego, dysponuje więc instrumentami potrzebnymi do opracowania takiej szczepionki. Niemniej perspektywa pierwszej polskiej szczepionki to raczej dalsza niż bliższa perspektywa, biorąc pod uwagę poziom skomplikowania procesu jej opracowywania.

Pfizer zaczyna testować lek na koronawirusa. Amerykańska firma, która jako pierwsza na świecie opracowała szczepionkę na Covid-19 podała, że rozpoczęła pierwsze badania kliniczne podawanego doustnie leku na tę chorobę. Miałby on być wykorzystywany na początkowym etapie infekcji, po wystąpieniu pierwszych symptomów, co wykluczałoby konieczność hospitalizowania. Ponadto nowy lek miałby stanowić uzupełnienie dla szczepionki.

Motoryzacja

Ford planuje produkcję elektrycznych dostawczaków w Rosji. Amerykański producent samochodów, we współpracy z Sollers, rosyjską spółką z branży automotive, uruchomi w przyszłym roku masową produkcję lekkich samochodów elektrycznych Ford Transit. Nowa fabryka byłaby pierwszym w Rosji zakładem produkcji aut elektrycznych na szeroki rynek. Sollers spodziewa się dużego popytu na dostawce „elektryki” zwłaszcza ze strony dynamicznie rozwijającej się rosyjskiej branży e-commerce, która inwestuje mocno logistykę i infrastrukturę. Według rosyjskiej firmy elektryczne „dostawczaki” są o 40 proc. bardziej wydajne i 20 proc. tańsze w użyciu niż te napędzane dieslem.

Volvo przerzuca się na auta elektryczne. Szwedzka firma podała, że będzie stopniowo wycofywać się z produkcji samochodów spalinowych i od 2030 roku będzie produkować wyłącznie samochody elektryczne. Co ciekawe Volvo planuje zaprzestać produkcji również aut hybrydowych.

Tworzywa sztuczne

Sanok RC planuje zwiększyć inwestycje w 2021 roku. Producent tworzyw sztucznych zaopatrujący głównie branżę motoryzacyjną wyda w tym roku ok. 60 mln zł, a więc 1/5 więcej niż przed rokiem. Niemniej spółka uzależnia plany inwestycyjne od sytuacji gospodarczej, która choć pozostaje niestabilna, w ostatnim czasie się poprawiła. Jeśli koniunktura się utrzyma Sanok RC będzie nie tylko realizował nowe plany inwestycyjne, ale również wracał do tych z zeszłego roku, ponieważ nie wszystkie projekty udało się przeprowadzić.

Wzrost popytu w tym roku

Radpol sygnalizuje wzrost popytu na początku roku. Spółka zajmująca się m.in. produkcją instalacji do przesyłu ciepła, wyrobów dla branży energetycznej i plastikowych rur, podała, że na początku tego roku jej portfel zamówień był na wyższym poziomie nie tylko względem ubiegłego roku, ale również w porównaniu do roku 2019. Wzrost zamówień widoczny jest zwłaszcza jeśli chodzi o eksport i segment systemów rurowych z tworzyw sztucznych. Generalnie spółka liczy w tym roku na duże wzrosty sprzedaży, m.in. dlatego, że w ubiegłym roku wiele firm wstrzymywało się inwestycjami, a teraz duża ich część sygnalizuje możliwość ich realizacji w tym roku. Pomimo dobrych perspektyw Radpol obawia się utrzymującego się wahania cen surowców i ich dostępności.

Asseco zwiększył mocno portfel zamówień. Polski lider IT podał, że w połowie marca jego portfel zamówień na ten rok jest warty 7,6 mld zł, a więc 13 proc. więcej niż przed rokiem. Jeśli chodzi o polski rynek dynamika wzrostu zamówień wyniesie 5 proc., a w przypadku spółki-córki koncernu, która obsługuje międzynarodowych klientów – 12 proc.

Odzież

Answear korzysta na pandemii. Polska platforma internetowa sprzedaży odzieży podaje, że ostatnie zaostrzenie przez rząd obostrzeń pozytywnie wpływa na jej sprzedaż. Spółka oczekuje dalszych wzrostów w związku z trzytygodniowym lockdownem. Ze względu na wysoki popyt Answear planuje nowe inwestycje, które sfinansuje kapitałem pozyskanym dzięki wejściu na giełdę, a w II połowie roku zamierza wejść na jeden lub dwa nowe rynki.

LPP rozbudowuje magazyny w Rumunii. Polski lider branży odzieżowej, w związku z rosnącym znaczeniem rynku rumuńskiego w jego przychodach z e-commerce, zdecydował się dwukrotnie zwiększyć powierzchnię magazynową swojego centrum logistycznego pod Bukaresztem. Dzięki większym mocom LPP będzie mogło również realizować zamówienia internetowe z krajów ościennych, np. w Bułgarii, gdzie jeszcze w tym roku spółka planuje wystartować ze sprzedażą e-commerce. Rozbudowa uruchomionego w 2019 roku magazynu ma się zakończyć w III kwartale tego roku.

Opakowania

Smurfit Kappa rozbuduje za ponad 100 mln zł fabrykę w Polsce. Irlandzki producent opakowań z papieru i tektury ogłosił, że zainwestuje ponad 25 mln euro w rozbudowę fabryki w Pruszkowie, która dwukrotnie zwiększy jej zdolności produkcyjne. Oznacza to, że będzie ona jedną z największych fabryk spółki w Europie. W związku z inwestycją Smurfit Kappa zwiększy zatrudnienie w zakładzie o 25 nowych pracowników, a więc ok. 12 proc. Rozbudowa wystartuje w lipcu i ma zakończyć się w przyszłym roku. Irlandzka spółka produkuje w Pruszkowie opakowania dla przemysłu spożywczego, farmaceutycznego, kosmetycznego i elektronicznego, zarówno na rynek krajowy jak i zagraniczny.

Arctic Paper zakłada centrum badawczo-rozwojowe. Będzie ono zlokalizowane w Munkedal w Szwecji. Polska spółka z branży papierniczej podkreśla, że taki centrum R&D jest jej potrzebne zwłaszcza w związku z planami rozwijania produkcji papieru dla branzy opakowań. Arctic Paper jest jednym z największych producentów graficznego papieru wysokogatunkowego w Europie. Przychody spółki w 2020 r. wyniosły 2,85 mld zł.

Globalny przemysł

LG wycofuje się z rynku smartfonów. Koreański koncern podjął ostateczną decyzję o zamknięciu działu produkcji smartfonów. Jest to pokłosie ostatnich niemal 6 lat, w czasie których przynosił on straty wynoszą łącznie jakieś 4,5 mld dol., oraz braku zainteresowania kupnem tej części biznesu LG. Tym samym koreańska firma jest pierwszą na rynku smartfonów, która zdecydowała się wyjść z rynku. W rezultacie straci ona swój 10 proc. udział w swoim największym rynku amerykańskim na rzecz Samsunga i Apple’a, najprawdopodobniej zaś na rzecz tego pierwszego podmiotu. Decyzja o wygaszeniu produkcji smartfonów nie będzie miała bardzo negatywnego wpływu na kondycję LG, ponieważ odpowiadała ona za ok. 7 proc. przychodów.