Twórcy gier wciąż mogą liczyć na wsparcie. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w 2016 r. na ten cel przeznaczy 80 mln zł. Kolejne kwoty popłyną w następnych latach.

Program GameINN to odpowiedź rządu na potrzeby branży. Ma wspierać innowacyjne projekty B+R prowadzone przez twórców gier. Powstał na wniosek Porozumienia Polskie Gry, reprezentowanego przez takie podmioty jak: CD Projekt RED, 11bit studios, Techland, CI Games, Artifex Mundi, Vivid Games, Bloober Team, The Farm 51 i Fuero Games.
— GameINN ma na celu zwiększenie konkurencyjności krajowego sektora producentów gier wideo na światowym rynku w perspektywie roku 2023 — zapewnia minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin.
Pilotażowe konkursy
GameINN to już siódmy program sektorowy NCBR realizowany w ramach Działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014- -2020. Jak będzie działał?
— W ramach programu planowana jest organizacja czterech konkursów. Wraz z pierwszym rozpocznie się okres pilotażowy programu, nie przekraczający 24 miesięcy. Po jego zakończeniu dokonana zostanie ewaluacja, mająca na celu zweryfikowanie, czy założenia programu zostały prawidłowo przygotowane, czy deklarowane finansowe zaangażowanie przemysłu jest na oczekiwanym poziomie oraz czy efekty, jakie miał przynieść, rzeczywiście zaczęły się pojawiać. Podczas ewaluacji pilotażu zostaną uwzględnione zarówno opisane wskaźniki,jak również charakterystyka dofinansowanych projektów i bieżący stopień ich zaawansowania. Ewaluacja obejmie pierwsze konkursy w ramach programu, a jej wyniki i wnioski pozwolą na podjęcie rozstrzygnięćco do warunków dalszej realizacji programu, m.in. ilości ogłaszanych naborów każdego roku — tłumaczy Jarosław Gowin. W konkursie mogą aplikować przedsiębiorstwa lub ich konsorcja, składające projekty o wartości od 500 tys. zł do 20 mln zł. Nabór wniosków w pierwszej edycji Game INN ruszy 1 czerwca i trwał będzie do 16 sierpnia 2016 r.
Dla edukacji i zdrowia
Pieniądze dostępne w ramach GameINN mają, jak podaje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), posłużyć na opracowanie i rozwój technologii takich jak budowa wieloplatformowych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby rozległych światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji. Według fachowców z branży — zastrzyk unijnych pieniędzy na cele B+R pozwoli polskim, zwłaszcza mniejszym, podmiotom, konkurować z zagranicznymi spółkami skuteczniej niż dotychczas.
— Przedstawiciele z tej branży dotychczas oddzielnie rozwijali wszystkie narzędzia i silniki gier. GameINN umożliwi ich dalszą współpracę — wskazują eksperci z NCBR. GameINN ma służyć również celom edukacyjnym, gdyż obejmie również takie zagadnienia badawcze jak: tworzenie i metody oceny gier dla celów badawczych i edukacyjnych, wykorzystanie gier jako wirtualnych platform eksperymentów badawczych, wykorzystanie danych telemetrycznych pozyskanych z gier wideo na potrzeby badań naukowych czy opracowanie metod dydaktycznych służących wykorzystaniu gier wideo w edukacji szkolnej i akademickiej albo metod ewaluacji skuteczności kształcenia za pomocą gier wideo. Ponadto, jak dodają przedstawiciele NCBR, program przewiduje pracę nad rozwiązaniami B+R, które pozwolą skutecznie wykorzystać powstałe technologie do celów społecznych, medycznych i terapeutycznych, przez tworzenie symulatorów lub wirtualnych modeli.
POMOCNA DŁOŃ: Wielu uczestników krakowskiej imprezy to przedstawiciele małych firm tworzących gry komputerowe, dla których cenna jest każda forma wsparcia. Jedną z nich jest program Game INN. [FOT. PAWEŁ ULATOWSKI]