Zwiększa się liczba firm korzystających w swojej działalności ze sztucznej inteligencji (AI). Z badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” zrealizowanego przez KPMG i Microsoft wynika, że do używania tej technologii przyznaje się 15 proc. polskich przedsiębiorców, a 13 proc. ankietowanych zamierza ją wdrożyć jeszcze w tym roku. Jak wypadamy na tle innych państw? Średnia globalna wykorzystania sztucznej inteligencji w firmach wypada w okolicach 36 proc., co oznacza, że polski rynek znajduje się znacznie poniżej tego poziomu.
Obszary zastosowania
AI jest uniwersalnym narzędziem - można ją wdrożyć w niemal każdej firmie i branży. Ale nie wszędzie cieszy się dużym zainteresowaniem. Gdzie w polskich przedsiębiorstwach sztuczna inteligencja jest najczęściej wykorzystywana?
- Obecnie wiodącymi obszarami biznesowymi w adopcji AI są marketing i produkcja. Niemniej jednak w najbliższych latach możemy spodziewać się znacznego przyspieszenia adopcji w obszarze obsługi klienta oraz pracownika. Wiąże się to z ogromną popularyzacją wielozadaniowych modeli językowych, np. ChatGPT. Ich wszechstronność oraz łatwość użytkowania otwiera nowe możliwości, które do niedawna wiązały się z dużymi wyzwaniami po stronie jakości i trudności wdrożenia – mówi Łukasz Dylewski, dyrektor w KPMG.
Z badania wynika, że połowa ankietowanych, którzy zdecydowali się wdrożyć w swoich firmach AI, wspomaga nią działania marketingowe. Niewiele mniejszy odsetek (46 proc.) wykorzystuje sztuczną inteligencję w obszarze produkcji. Z kolei 42 proc. używa jej w procesie kontrolowania łańcucha dostaw, natomiast co czwarty badany (23 proc.) usprawnia taką technologią zarządzanie ceną i promocjami. Co ciekawe, zwrot z inwestycji w sztuczną inteligencję w tym obszarze jest największy i najszybszy. AI wdrażana jest również w sektorze technologii informacyjnych, mediów i komunikacji (25 proc.). Z kolei 21 proc. badanych przyznaje się do jej wykorzystywania w life sciences.
Popularne rozwiązania
Polskie firmy na co dzień najczęściej używają rozwiązań mobilnych. Korzysta z nich 73 proc. przedsiębiorstw, ale 23 proc. planuje wdrożyć je w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Dużą popularnością cieszy się również komputerowe wspomaganie procesu decyzyjnego, stosowane w 70 proc. firm. Jest to także narzędzie z największym potencjałem – aż 35 proc. ankietowanych planuje wdrożyć taką technologię w swoim przedsiębiorstwie w ciągu najbliższego roku.
Inne popularne na polskim rynku technologie to rozwiązania oparte na automatyzacji i robotyzacji (wdrożone w 58 proc. firm i planowane w 14 proc.) i komunikacja między maszynami (odpowiednio: 39 proc. i 17 proc.).
Firmy pokładają duże nadzieje także w usługach chmurowych. Ich wykorzystanie deklaruje już 68 proc. ankietowanych. Natomiast przetwarzanie brzegowe, blockchain i metawersum, są technologiami stosunkowo nowymi, dlatego używa ich niewielki odsetek polskich przedsiębiorców (odpowiednio: 13, 11 i 7 proc.). Plany wdrożenia takich rozwiązań w najbliższym roku ma mniej niż 5 proc. firm.