Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego (IGHP) na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród hotelarzy wskazała, że hotele w listopadzie zanotowały słabsze wyniki niż miesiąc wcześniej, ale lepsze od uzyskanych rok temu.
"W listopadzie ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 19 proc., a obłożenie powyżej 50 proc. zanotowała nieco ponad połowa (52 proc. – 13 pp. mniej niż w październiku), w tym 22 proc. obiektów powyżej 70 proc. (8 pp. mniej niż miesiąc temu)" - poinformowała w poniedziałek Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego.
Według Izby, pogłębiła się różnica w wynikach hoteli biznesowych w stosunku do obiektów wypoczynkowych. W grupie hoteli biznesowych 62 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 21 proc. powyżej 70 proc. To wyniki o 9 pp. słabsze niż w październiku. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 9 proc. hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie również było wyraźnie niższe niż miesiąc temu: 29 proc. przekroczyło frekwencję 50 proc., w tym tylko 8 proc. z obłożeniem powyżej 70 proc. Frekwencję poniżej 30 proc. zanotowała 1/3 hoteli.
Dla 37 proc. hoteli wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 26 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. Zgodnie z publikacją 44 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku. Najliczniejsza grupa - 31 proc. hoteli - miała frekwencję wyższą do 10 pp., natomiast 19 proc. obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co rok temu.
Z danych IGHP wynika, że dla 40 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 30 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. Z kolei 43 proc. obiektów poprawiło obłożenie, w tym 38 proc. stanowiła grupa hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp.
Wśród obiektów wypoczynkowych - dla 37 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 26 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 10 pp. Prawie jedna trzecia (32 proc.) obiektów poprawiła obłożenie, z dwiema równolicznymi grupami po 16 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp. oraz w przedziale 11-22 pp.
Z ankiety wynika, że w listopadzie utrzymała się tendencja wzrostu średnich cen, podobnie jak w poprzednich miesiącach. Odpowiedzi wskazują, że 70 proc. hoteli podniosła je w stosunku do listopada 2022 r. Połowa obiektów odnotowała wzrost do 10 proc., a 12 proc. - w przedziale 11-20 proc. 30 proc. obiektów uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe. Oznacza to, biorąc pod uwagę wskaźnik inflacji, że w około połowie hoteli ceny realnie zmalały.
W listopadzie goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 25 proc. Hotele biznesowe zanotowały wskaźnik 27 proc., a w obiektach wypoczynkowych wyniósł on 23 proc.
Jak wskazuje sekretarz generalny IGHP Marcin Mączyński, hotelarze mają za sobą "zwyczajowo najsłabsze dla branży hotelarskiej pod względem wyników dwa miesiące w całym roku".
"Hotelarze liczą, że to spowolnienie przełamie grudzień. Aktualne prognozy wskazują, że są jeszcze wolne miejsca w hotelach na Święta Bożego Narodzenia, mniej możliwości wyboru dotyczy Sylwestra i Nowego Roku" - przekazał Mączyński.
Według Izby dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień są na podobnym poziomie co miesiąc temu dla listopada, zarówno jeśli chodzi o odsetek hoteli z frekwencją poniżej 30 proc., jak i tych z obłożeniem powyżej 50 proc. Jedynie obiekty wypoczynkowe mogą liczyć na lepsze wyniki w okresie Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestra.
"Wśród całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 45 proc. posiada aktualnie obłożenie w okresie świątecznym (22-26 grudnia) poniżej 30 proc. W tym spora grupa, bo 32 proc. obiektów, nie przekracza frekwencji 10 proc., co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 40 proc." - podano.
Jak dodano, hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30 proc. notuje 79 proc. obiektów, w tym 55 proc. ma frekwencję w czasie przeprowadzania ankiety nie większą niż 10 proc. W hotelach wypoczynkowych tylko 13 proc. posiada obłożenie poniżej 30 proc., a 60 proc. obiektów zapełniło się już w ponad 70 proc.
Z kolei w okresie noworocznym 29 proc. ankietowanych posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 55 proc. Podobnie jak w okresie świątecznym, hotele biznesowe wypadają gorzej niż wypoczynkowe.
"Obłożenie poniżej 30 proc. posiada 62 proc. obiektów, w tym 32 proc. nie przekracza 10 proc. frekwencji. W hotelach wypoczynkowych tylko 11 proc. ma obłożenie poniżej 30 proc., natomiast 69 proc. obiektów wypełniło się już w 70 proc. lub więcej" - podała Izba.
Ankieta została przeprowadzona przez IGHP w dniach 1-7 grudnia 2023 r., udział w niej wzięła 134 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 65 proc. położonych jest w miastach. 25 proc. to obiekty sieciowe.
Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego to największa organizacja samorządu gospodarczego w branży hotelarskiej.