Na stronach internetowych Homes & Villas by Marriott International już w grudniu 2020 r. można było znaleźć w Polsce ponad 50 ofert noclegów w... mieszkaniach na wynajem krótkoterminowy. Apartamenty z logo globalnej sieci hotelowej zlokalizowane są w Świnoujściu, Dziwnowie, Gdańsku, Gdyni, Kołobrzegu, Mielnie, Poznaniu, Warszawie i Krakowie. Należą do portfela Renters.pl, operatora mieszkań na wynajem krótkoterminowy, z którym Homes & Villas by Marriott International podpisał właśnie umowę o współpracy.
Rynkowy trend
Program jest ofertą Marriotta dla stałych klientów. Ruszył w 2019 r. jako odpowiedź na rynkowy trend, z którego zrodziły się platformy typu Airbnb. Na stronie programu można przeczytać, że biorące w nim udział wille, apartamenty i mieszkania o wysokim standardzie są obsługiwane przez wybraną zaufaną lokalną firmę. Operatorzy zapewniają m.in. profesjonalne sprzątanie i działający całodobowo zespół wsparcia.
Aby stać się partnerem programu w Polsce, Renters.pl musiał przejść kilka audytów, m.in. standardów księgowych, operacyjnych, obsługi gości, wystroju i wyposażenia lokali. Marriott wymaga np. instalacji czujników dymu i dwutlenku węgla.

– Działamy dopiero od dwóch lat, ale na współpracę z nami zdecydowali się już właściciele tysiąca mieszkań wynajmowanych turystom i gościom biznesowym w Polsce. Ponad połowa apartamentów znajduje się nad Bałtykiem. W pierwszym roku współpracy z Homes & Villas by Marriott International chcemy pozyskać logo sieci dla stu – mówi Sebastian Hejnowski, współzałożyciel Renters.pl.
Podkreśla, że partnerstwo z Marriottem to przede wszystkim możliwość wyróżnienia się na rynku.
– W tłumie operatorów zapewnia nam wiarygodność, a właścicielom mieszkań daje dostęp do bazy klientów. Goście Marriotta nie dokonują rezerwacji na tanich portalach – szukają wysokiego standardu – mówi Sebastian Hejnowski.
Poturbowany wynajem
Rok 2020 dotkliwie doświadczył branżę wynajmu krótkoterminowego.
– Przed pandemią w Warszawie było na Booking.com 10 tys. apartamentów, a w grudniu 2020 r. już tylko 2,5 tys. - mówi współzałożyciel Renters.pl.
Pandemia sprawiła, że z powodu ograniczeń w ruchu turystycznym część właścicieli zrezygnowała z tej formy zarabiania, przechodząc na wynajem długoterminowy. Firma HRE Investments (na podstawie danych AirDNA) obliczyła, że z ok. 40 tys. mieszkań ogłaszających się na platformie Airbnb jeszcze latem 2019 r. do listopada 2020 r. zniknęło 6 tys. Bartosz Turek zaznacza, że trend spadkowy w wynajmie krótkoterminowym pojawił się już w trzecim kwartale 2019 r. Był związany z silną konkurencją – na rynku dobrze sobie radzili zorganizowani operatorzy, wypychając z niego indywidualnych właścicieli pojedynczych lokali.
Zdaniem Sebastiana Hejnowskiego po wybuchu pandemii najbardziej ucierpieli operatorzy działający w modelu podnajmu, czyli wynajmujący od właścicieli mieszkania długoterminowo, a zarabiający na opłatach od gości. Renters.pl, który przyjął model współdzielenia zysków z właścicielami lokali, nie jest związany długoterminowymi umowami ze stałym czynszem. Za każdy nocleg w zarządzanej przez siebie sieci pobiera od właścicieli mieszkań 20-procentową prowizję. Oczywiście kiedy pojawiły się obostrzenia, nie zarabiał ani on, ani właściciele, których część zrezygnowała z kontynuowania biznesu. Do sieci dołączali jednak nowi, dzięki czemu na koniec 2020 r. Renters.pl miał w portfelu tyle lokali, ile na początku.
– Właściciele, którzy są z nami związani, uznali, że lepiej chwilowo czerpać niższe dochody, bo jednak zawsze jakieś się pojawiają, niż czekać pół roku lub dłużej, zanim uda się znaleźć lokatora chętnego na wynajem długoterminowy – mówi Sebastian Hejnowski.
Operatorowi pomogła też nadmorska lokalizacja ponad połowy apartamentów. Ograniczenia w turystycznym ruchu międzynarodowym obiekty nadmorskie rekompensowały sobie bowiem wzmożonym ruchem krajowym. Dzięki temu biznes Renters.pl nie ucierpiał tak mocno jak cała branża.
Obecnie wszystkie duże sieci hotelowe mają już marki apartamentowe. Marriott oferuje lokale w ramach brandów: Homes & Villas, Residence Inn, Towneplace Suites i Marriott Executive Apartments. W ofercie Accora są: The Sebel, Adagio i One Fine Stay. InterContinental Hotels Group ma marki Staybridge Suites i Candelwood Suites, Hilton - Homewood Suites i Home2 Suites, a Louvre Hotel Group - Royal Tulip i Tulip Residences.
Umowa Marriotta z Renters.pl dowodzi, że trend ten dotarł już do Polski.