Warszawa na bakier z modą

Restauracje, bary i kawiarnie dominują na popularnych warszawskich ulicach.



Krajobraz polskiej stolicy zdecydowanie różni się od Madrytu, Paryża, czy Berlina. Nie znajdziemy tu reprezentacyjnych ulic handlowych na wzór Kurfürstendamm w Berlinie, Gran Via w Madrycie czy Pól Elizejskich w Paryżu. W Polsce ulice handlowe ustępują miejsca centrom handlowym - takie wnioski płyną z raportu „Shop in or shop out”, przygotowanego przez firmę doradczą Jones Lang LaSalle (JLL).  
Na popularnych warszawskich ulicach od wielu lat pierwsze miejsce wśród najemców zajmują lokale gastronomiczne.
- Restauracje, bary i kawiarnie stanowią prawie jedną trzecią lokali przy ulicach handlowych Warszawy, natomiast w polskich centrach pomieszczenia gastronomiczne stanowią maksymalnie 15 proc. Dobra kondycja tego sektora jest w dużej mierze wspierana przez rosnącą zamożność Polaków, którzy wydają o ok. 40 proc. więcej na jedzenie poza domem niż 10 lat temu – mówi Joanna Tomczyk, starszy analityk w JLL.
Na warszawskim Nowym Świecie co drugi lokal to kawiarnia lub restauracja, na Świętokrzyskiej gastronomia zajmuje ok. 44 proc., na Krakowskim Przedmieściu o 2 proc. mniej, a na Chmielnej jest to 40 proc. Na marki modowe przypada zaledwie 13 proc. sklepów przy głównych ulicach stolicy.
 - Najwięcej butików znajdziemy przy ul. Mokotowskiej, gdzie moda zajmuje blisko 30 proc. wszystkich sklepów. Okolice Placu Trzech Krzyży i Placu Teatralnego to główne warszawskie lokalizacje dla marek luksusowych i premium – mówi Joanna Tomczyk.
Eksperci uważają, że brak ulic handlowych to kwestia historii.
- Zniszczenia wojenne i peerelowska spuścizna sprawiły, że Warszawa nie wykształciła naturalnej tkanki miejskiej. Nie zachowało się też zbyt dużo historycznych budynków, które są domeną tzw. high streetów – uważa Monika Janczewska-Leja, dyrektor działu doradztwa i wynajmu powierzchni handlowych w Savills.


Nowy Świat
Nowy Świat
WM
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane