Czytasz dzięki

Warto zarządzać przez cele?

Robert Reinfuss
opublikowano: 15-11-2006, 00:00

Zarządzam firmą świadczącą usługi wysoko wyspecjalizowane i zatrudniającą blisko sto osób. Czy warto w takim przedsiębiorstwie wdrażać system zarządzania przez cele, czy też wystarczy po prostu te cele stawiać i rozliczać?

- W zasadzie wszystkie firmy stawiają cele swoim pracownikom, a następnie rozliczają z ich wykonania. Jednak rzadko udaje się to robić w umiejętny sposób. Dlaczego? Sądzę, że można tu wyróżnić dwa główne powody.

Po pierwsze, choć w założeniu jest to system prosty, to jednak ustawianie odpowiednich wskaźników i umiejętność ich zmierzenia jest w praktyce bardzo trudna i firmy często potrzebują pomocy w tym zakresie.

Drugi powód problemów przy właściwym rozliczaniu z wykonanych zadań jest związany z motywacją. Otóż wówczas, gdy przedsiębiorstwa wdrażają własne systemy stawiania celów, okazuje się często, że nikt nie jest zainteresowany tym, by planować ambitne zamierzenia. Nawet zarząd. Po jakimś czasie okazuje się, że ten system nie działa, a wskaźniki dewaluują się, czyli przestają być wyzwaniem.

Dlatego też warto wdrażać system zarządzania przez cele i przy tej okazji korzystać z wsparcia zewnętrznego, gdyż jest to pomoc w ustalaniu dobrych wskaźników. Poza tym trzeba pamiętać, że aby proces ustalania i rozliczania zadań był skuteczny, powinien wymuszać na organizacji systematyczne stawianie i rozliczanie celów. Dlatego warto wdrożyć formalne procedury, aby w ten sposób zmobilizować zarząd do systematyczności.

Jak wysoka powinna być premia za realizację celów?

- Dobrze wdrożony system zarządzania przez cele nie musi się wiązać z premiami. Jednak firmy, które decydują się na system premiowy, powinny łączyć go z realizacją zadań. I tak: na stanowiskach, na których pracownicy mają bezpośredni wpływ na realizowanie zadań firmy — mówię tu np. o zarządzie, czy o dziale sprzedaży — premie sięgają nawet 50 proc. wynagrodzenia zasadniczego. Natomiast na stanowiskach, na których wpływ ten jest pośredni, takich jak logistyka, produkcja czy finanse, premie wynoszą 15-30 proc.

Robert Reinfuss,

partner w House of Skills

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Reinfuss

Polecane