Łączne obroty najemców działających w centrach handlowych były od stycznia do końca września 2023 r. większe o 5,4 proc. niż w analogicznym okresie 2022 r., a frekwencja wzrosła o 2,9 proc. Jednak w samym wrześniu najemcy osiągnęli obroty na poziomie 892,8 zł/m kw. powierzchni najmu, czyli o 3 proc. niższe niż we wrześniu 2022 r. i o 8,3 proc. niższe niż w sierpniu 2023 r. – wynika z danych Retail Institute. Jesienne spadki eksperci Instytutu łączą z inflacją, która co prawda zaczęła już maleć, ale jeszcze nie znajduje to odbicia w wynikach najemców galerii.
Według Instytutu największe skumulowane wzrosty za dziewięć miesięcy tego roku odnotowały szeroko pojęte usługi. Obroty najemców z branż zdrowie i uroda były większe o 44 proc. r/r. Usługi ubezpieczeniowe i bankowe, agencje podróży, usługi pocztowe, pralnie, kwiaciarnie, szewc, dorabianie kluczy zanotowały wzrost o 26,5 proc., rozrywka o 22,4 proc., a kawiarnie i restauracje o 11 proc.
W tym samym czasie obroty branży modowej, stanowiącej aż 53,1 proc. oferty galerii handlowych w Polsce, wzrosły tylko 0,2 proc. W tej branży największe spadki odnotowała moda damska – o 5,3 proc. r/r, moda męska (o 4,8 proc.) oraz moda mieszana (o 1,2 proc.). Wzrosty odnotowują natomiast galanteria skórzana (o 16,3 proc.), artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży (o 12,7 proc.) oraz bielizna (o 3,6 proc.) i obuwie (o 2,9 proc.). Na lekkim plusie są też biżuteria i zegarki (o 0,9 proc.).
Według Anny Szmei, prezes Retail Institute, dane te potwierdzają trendy zapowiadane wcześniej przez ekspertów Instytutu.
– Motorem handlu są i będą usługi, bo te najwolniej kanibalizuje e-commerce. To one będą generowały wysoką frekwencję galerii handlowych i mogą stać się silnym magnesem odwiedzin. Pytanie, które pozostaje otwarte, jakie nowe usługi rozwijać w centrach oraz w jaki sposób kształtować ofertę galerii, aby przyciągać nowych klientów i budować lojalność istniejących – mówi Anna Szmeja.
Dane obecne nie pozwalają bowiem określić powodów wzrostów i spadków obrotów poszczególnych branż. Od wiosny 2024 r. Instytut chce wdrożyć stały monitoring zachowań klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. Według Anny Szmei to będzie przełom w dziedzinie zarządzania wiedzą i innowacjami centrów handlowych.
– Połączymy dane z centrów i sieci handlowych oraz systemów transakcyjnych, aby poznać odpowiedzi na pytania, jak powinna zmieniać się oferta galerii handlowych, by znacząco poprawić jej odwiedzalność i generowane na ich terenie obroty. Do pracy zaprzęgliśmy m.in. sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, zaprosiliśmy do naszego zespołu wykładowców akademickich i liderów branży retail – mówi Anna Szmeja.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) nie ogłosiła jeszcze swojego komunikatu o obrotach w centrach handlowych we wrześniu 2023 r.
– Bazując na danych, które posiadamy, mogę potwierdzić, że we wrześniu nastąpił spadek obrotów w branży modowej w stosunku do września 2022. Jakkolwiek skumulowane dane od stycznia do września 2023 r.ciągle pokazują wzrost obrotów w tej kategorii w stosunku do takiego samego okresu w roku 2022. Trudno zatem już mówić o trendzie. Kolejne miesiące pokażą dynamikę sprzedaży w tej kategorii – mówi Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający PRCH.
Według niego powody spadku obrotów we wrześniu w kategorii moda mogą być różnorodne, jednakże najbardziej prawdopodobną przyczyną jest pogoda i ciepła jesień, która spowodowała ograniczenie zakupów odzieży.