Malepszak w rozmowie z PAP wyjaśnił, że chodzi o to, żeby Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) mógł emitować obligacje na rzecz Funduszu Kolejowego (FK). Dodał, że obecnie takie obligacje nie mogą być emitowane, w związku z czym FK nie jest zadłużony. "Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z Ministerstwem Finansów" - dodał.
Wiceminister wyjaśnił, że obligacje mogłyby być emitowane przez FK w porozumieniu z resortem finansów. Innym rozwiązaniem mogłoby być ustanowienie rocznego górnego limitu, przez Ministerstwo Finansów, do jakiej wartości obligacje mogłyby zostać wyemitowane - wskazał.
Malepszak powiedział, że chciałby, aby zmiany w finansowaniu infrastruktury kolejowej z FK weszły w życiu od początku przyszłego roku.
Jak wynika z opublikowanego przez BGK sprawozdania z realizacji planu finansowego Funduszu Kolejowego w 2023 roku, nie jest on zadłużony. W informacji o wykonaniu planu finansowego Krajowego Funduszu Drogowego (KFD) w 2023 roku podano natomiast, że zobowiązania finansowe wyceniane według zamortyzowanego kosztu, na które składa się głównie zadłużenie z tytułu zaciągniętych kredytów oraz obligacji wyemitowanych na rzecz KFD, wyniosły na koniec 2023 roku 63 mld 643 mln zł, a stan "pozostałych zobowiązań" sięgnął 2 mld 841,7 mln zł.
Krajowy Fundusz Drogowy istnieje od 1 stycznia 2004 r. Wspiera realizację rządowego programu budowy dróg krajowych, usprawnia proces inwestycyjny budowy dróg krajowych oraz podnosi efektywność wykorzystania środków publicznych. Operacje finansowe realizowane w ramach Funduszu dokonywane są w oparciu o zatwierdzony plan finansowy na dany rok. Plan KFD przygotowywany jest przez BGK, a następnie uzgadniany przez ministra ds. finansów i ministra ds. infrastruktury. Fundusz otrzymuje 80 proc. wpływów z opłaty paliwowej.
Fundusz Kolejowy został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego w 2006 r. Celem FK jest gromadzenie środków m.in. na potrzeby finansowania zadań z zakresu przygotowania, budowy i przebudowy linii kolejowych, remontów i utrzymania linii kolejowych, czy wydatków bieżących PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z zadaniami zarządcy infrastruktury kolejowej. Fundusz otrzymuje prawie 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej.