"Cały program inwestycyjny, jak na dzisiaj szacujemy, to jest 11 mld zł. Do KPO wrzuciliśmy projekty o łącznej wartości ponad 3 mld zł" - powiedział wiceprezes.
Jak wyjaśnił wiceprezes, w ramach programu inwestycyjnego, przewoźnik planuje pozyskać 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 50, które będą mogły obsługiwać linie niezelektryfikowane.
Wiceprezes poinformował, że postulatem spółki przy okazji rewizji KPO, jest rozliczanie państwa członkowskiego z zakontraktowanych pojazdów, a nie dostarczonych, gdyż terminy realizacji pociągów nie pozwoliłyby na wykorzystanie zaplanowanych na nie środków.
W połowie marca Polregio poinformowało, że zostało największym beneficjentem w konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych na zakup taboru pasażerskiego ze środków KPO. Dla spółki przeznaczonych zostało ponad 780 mln zł dofinansowania w ramach wniosków o dofinansowanie zakupu 98 jednostek taborowych.
Przewoźnik poinformował, że średni wiek taboru spółki wynosi ponad 40 lat i jest jednym z najstarszych na rynku. Łącznie w ciągu kolejnej dekady, zgodnie ze strategią taborową Polregio, do wymiany jest min. 300 pojazdów, w tym 250 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 50 pojazdów na linie niezelektryfikowane.
W styczniu 2023 roku Polregio podpisało umowy ramowe z czterema firmami na dostawę do 200 nowych pociągów. Wartość umowy wynosiła rok temu ponad 7 mld zł.
Umowy zostały podpisane ze spółkami: FPS H.Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz i Stadler Polska.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu (50 proc. plus jeden udział), a pozostałymi udziałowcami są samorządy wojewódzkie. Polregio przewiozło w 2023 r. 97,3 mln pasażerów. To najlepszy wynik w jej historii. Poprzedni rekord - 89 mln pasażerów przewoźnik zanotował w 2019 r.