Wiedza, której nikt nie sprawdza

13-12-2016, 22:00

Przedsiębiorcy wysyłają pracowników na kursy, ale często nie weryfikują rezultatów tych zajęć.

Coraz prężniej rozwija się kultura zdobywania kompetencji i świadomość przedsiębiorców dotycząca konieczności kształcenia pracowników. Już tylko 8 proc. firm w żaden sposób nie sprawdza, jakie są potrzeby szkoleniowe załogi — wynika z raportu „Making Learning Stick in Action”. Ale jednak rzadko zdarza się, aby pracodawca weryfikował nabytą przez swoich pracowników wiedzę.

Dla 57 proc. firm podstawowym sposobem na sprawdzenie poziomu umiejętności jest okresowa ocena wyników osiąganych na stanowisku pracy. Natomiast aż 18 proc. przedsiębiorstw, które zamawiały szkolenia, w żaden sposób nie sprawdza ich efektów. Pracownicy narzekają na brak wsparcia ze strony menedżerów, a także na niechęć współpracowników do dzielenia się wiedzą.

— Powyższe dane obrazują trend zauważalny na rynku szkoleniowym od dłuższego czasu — zwiększa się świadomość przedsiębiorstw dotycząca procesów uczenia się i istotnej roli, jaką odgrywają przeprowadzane regularnie procesy szkoleniowe. Cieszy również fakt, że pracowników nie trzeba zmuszać do rozwijania swojej wiedzy. Z naszego badania wynika, że aż 78 proc. respondentów czuje się zmotywowana do uczestniczenia w szkoleniach — komentuje Katarzyna Syrówka, dyrektor Gi Group Training.

Najczęściej spotykanym narzędziem do mierzenia skuteczności uczenia się jest model Kirkpatricka. Składa się on z czterech poziomów sprawdzających poziom reakcji na szkolenie, wiedzę nabytą podczas kursu, stosowanie nabytej teorii w praktyce i korzyści wynikające z seminarium. Używa go aż 66 proc. firm.

— Wiele jeszcze musi zmienić się w kwestii sprawdzania efektywności programów szkoleniowych oraz stworzenia odpowiednich warunków do transferu wiedzy, w której uznawany, doceniany i nagradzany jest wkład pojedynczych osób — czyli wykształcenia się kultury uczenia się na poziomie organizacji. Z tym problemem muszą mierzyć się liderzy i menedżerowie. Na dowód tych słów zacytuję wyniki naszego badania — aż 52 proc. respondentów uznało, że jest niezadowolonych z tego, jak swoją nową wiedzą, nabytą podczas szkoleń, dzielą się ich koledzy z pracy. Wielu z nich jest również rozczarowanych brakiem wsparcia w tym obszarze ze strony przełożonych — podsumowuje Katarzyna Syrówka. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Wiedza, której nikt nie sprawdza