Od tego roku zwiększyły się kompetencje marszałków województw w zakresie turystyki - podaje na swoich stornach internetowych Departament Turystyki w Ministerstwie Gospodarki. W gestii marszałków województw, a nie jak wcześniej wojewodów, jest obecnie nadawanie uprawnień przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek.
Poszerzenie kompetencji marszałków wynika ze zmian wprowadzonych ustawą z lipca 2005 r., dotyczących m.in. podziału zadań i kompetencji administracji terenowej. Obowiązują one od 1 stycznia br.
Marszałkowie województw, oprócz nadawania uprawnień przewodnikom turystycznym i pilotom wycieczek, mogą także nadawać uprawnienia przedsiębiorcom prowadzącym szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
Sławomir Skrzydlewski z Departamentu Turystyki powiedział w piątek PAP, że do nowych obowiązków marszałków województw należy też kontrola zadań wykonywanych przez przewodników turystycznych i pilotów wycieczek oraz przedsiębiorców prowadzących szkolenia.
"Chodzi tu o weryfikację kompetencji merytorycznych oraz językowych przewodników oraz kontrolę spełniania wymogów formalnych, jak posiadanie aktualnych badań lekarskich" - dodał.
Departament Turystyki informuje, że legitymacje oraz identyfikatory przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, wydane wcześniej przez wojewodów, będą obowiązywały do dnia upływu ich ważności.