Zwiększenie limitów finansowania jest konieczne w związku ze znacznym wzrostem wydatków ponoszonych przez wykonawców, wynikającym z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę - uważa resort.
"Podchodząc odpowiedzialnie do procesu realizacji inwestycji drogowych i wsłuchując się w postulaty branży, rząd podjął decyzję o zwiększeniu limitów finansowych dla inwestycji zapisanych w PBDK do 2030 r. i programie obwodnicowym. Realizacja inwestycji musi przebiegać bez zakłóceń, by w dalszym ciągu otwierać komunikacyjnie kolejne regiony naszego kraju. W ten sposób dbamy o zrównoważony rozwój Polski i walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym" — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, cytowany w komunikacie resortu.
Ceny nieprzystające do aktualnych kosztów
Jak zaznaczyło MI, już w 2022 r. rząd podjął działania, których efektem było zapewnienie dodatkowych środków na wzrost wydatków ponoszonych przez wykonawców inwestycji drogowych. Od tego czasu wzrosły jednak koszty większości materiałów budowlanych - cementu, oleju napędowego, betonu, kruszyw, i usług, np. koszty transportu, koszty energii, robocizna. Powoduje to, że ceny wskazywane w ofertach składanych przed wybuchem konfliktu zbrojnego na Ukrainie, czyli przed 24 lutego 2022 r., nie przystają do aktualnych kosztów, które ponoszą wykonawcy - poinformował resort.
"Ministerstwo Infrastruktury bacznie przygląda się sytuacji na rynku budownictwa drogowego i na bieżąco reaguje na wydarzenia i zjawiska mające wpływ na ten sektor. W ubiegłym roku przedstawiciele branży drogowej stanęli przed zmianami na rynkach, jakie zaistniały po zbrojnym ataku Rosji na Ukrainę. Uwzględniając te niespodziewane okoliczności, MI powiększyło limit waloryzacji w kontraktach. Dziś robimy kolejny krok, przeznaczając dodatkowe miliardy złotych na inwestycje drogowe" — powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber cytowany w komunikacie.