WIELKOPOLSKIE TARTAKI WYCHODZĄ Z DOŁKA

Piotr Wielicki
opublikowano: 07-07-2000, 00:00

WIELKOPOLSKIE TARTAKI WYCHODZĄ Z DOŁKA

WT Witar przygotowuje się do prywatyzacji i przekształcenia w holding

POŻĄDANA RÓWNOWAGA: Brak realizacji dywestycji nie pozwala na osiągnięcie pełnej równowagi finansowej przedsiębiorstwa. Natomiast deficyt w kapitale obrotowym powoduje małą odporność firmy na negatywne wydarzenia — mówi Sławomir Jurczyński. fot. MK

W pierwszych pięciu miesiącach 2000 r. WT Witar odzyskały rentowność na poziomie sprzedaży i zanotowały zysk brutto wysokości ponad 350 tys. zł. To pierwszy pozytywny efekt realizacji programu restrukturyzacji przedsiębiorstwa. W najbliższym czasie firma zamierza się sprywatyzować i przekształcić w grupę kapitałową.

Po dwóch latach strat, za pięć miesięcy 2000 roku Wiekopolskie Tartaki Witar osiągnęły zysk na sprzedaży wysokości ponad 1 mln zł i ponad 350 tys. zysku brutto. Zdaniem Sławomira Jurczyńskiego, wiceprezesa do spraw finansowych Witara, rezultaty te są efektem wdrażanego programu restrukturyzacji firmy.

— Przedsiębiorstwo nie idzie utartymi ścieżkami, lecz próbuje nowych rozwiązań. Opracowany przez nas projekt struktury organizacyjnej zapewnia decentralizację zarządzania, co gwarantuje efektywniejszy sposób działalności operacyjnej. Jednocześnie wprowadzi on centralizację tylko tych funkcji, które zapewnią jedność strategii firmy — wyjaśnia Sławomir Jurczyński.

Trudna sytuacja

— Chociaż utrzymujące się od kilku miesięcy tendencje w zakresie opłacalności produkcji są pozytywne, zmiany są jednak zbyt powolne i mimo poprawy, sytuacja przedsiębiorstwa jest ciągle trudna. Kluczowym zadaniem jest utrzymanie stabilności sprzedaży. Zainwestowanie w ubiegłym roku 10 mln zł w modernizację fabryki parkietów w Biadkach koło Krotoszyna już zaczęło przynosić pierwsze efekty. Wypromowaliśmy nowy produkt — duoparkiet. Obecnie produkujemy go na poziomie 14 tys. mkw. miesięcznie, ale w najbliższym czasie chcemy tę produkcję podwoić — wyjaśnia Sławomir Jurczyński.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Obecnie przedsiębiorstwo dąży do przeprowadzenia trzech przedsięwzięć strategicznych: prywatyzacji, alokacji zasobów oraz przekształcenia w grupę kapitałową. Przyspieszenie procesów restrukturyzacji powinna zapewnić prywatyzacja firmy.

— Potencjalni inwestorzy są zainteresowani kupnem najwyżej jednego, dwóch tartaków, a nie całej firmy, dlatego prywatyzację chcemy oprzeć na udziale pracowników, którzy coraz aktywniej angażują się w procesy zmian w firmie — mówi Sławomir Jurczyński.

Główne przeszkody, które stoją przed przedsiębiorstwem, to ciągły deficyt w kapitale pracującym, wynoszący około 3 mln zł oraz roszczenia reprywatyzacyjne w kilku zakładach. Brak możliwości realizacji jednego z zasadniczych punktów restrukturyzacji — dywestycji, polegającej na pozbyciu się całego majątku trwałego, który nie jest wykorzystywany w działalności podstawowej, wyhamowuje te przedsięwzięcia. Firma chce w ten sposób pozyskać około 20 mln zł na odbudowanie kapitału pracującego i ustabilizowaniu własności.

Federacja tartaków

Równocześnie firma dąży do przekształcenia w holding.

— WT Witar nie są jednym zakładem, lecz grupą produkcyjno-handlową. Naszym celem jest stworzenie federacji tartaków powiązanych ze sobą kapitałowo i kooperacyjnie. Zapewni to możliwość efektywnego konkurowania struktury na rynku przy wykorzystaniu posiadanego potencjału — mówi Sławomir Jurczyński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Wielicki

Polecane