Wirtualna Polska idzie po 300 mln zł

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2015-04-15 00:00

Największy krajowy portal poinformował o szczegółach długo wyczekiwanego debiutu. Wycena WP jest ambitna, ale realna — oceniają analitycy

Wirtualna Polska (WP) opublikowała prospekt emisyjny i szczegóły IPO. Zgodnie z przewidywaniami „PB”, debiut powinien mieć wartość ok. 300 mln zł. — Ustaliliśmy cenę maksymalną na 37 zł za akcję, co oznacza wycenę spółki przekraczającą 1 mld zł — mówi Jacek Radziwilski, prezes Pekao Investment Banking, oferującego akcje WP.

BEZCENNA GRUPA:
BEZCENNA GRUPA:
Wirtualna Polska, kierowana przez Jacka Świderskiego, to rozpoznawalna marka i dynamicznie rozwijająca się spółka. Trudno jednak oszacować jej prawdziwą wartość ze względu na liczne i świeże przejęcia.
Marek Wiśniewski

Kontrolująca Wirtualną Polskę Innova Capital sprzeda w ramach IPO do 23,5 proc. udziałów w kapitale spółki, pozyskując maksymalnie ponad 200 mln zł. Będzie też emisja, z której spółka chce pozyskać 80-100 mln zł. WP podała w prospekcie, że będzie plasować maksymalnie 14,8 mln akcji, co dawałoby wycenę debiutu powyżej 500 mln zł. Spółka tłumaczy, że widełki są tak duże, bo na etapie pisania prospektu nie można było precyzyjnie oszacować wielkości oferty.

— Wycena jest ambitna, ale realna. Jest analogiczna do wyceny Onetu sprzed kilku lat, a WP doszlusowała do poziomu Onetu w statystykach oglądalności. Co prawda, wycena opiera się bardziej na prognozach niż dotychczasowych wynikach, ale nie jest to skok na kasę — mówi Rafał Agnieszczak, właściciel m.in. serwisu Fotka.pl.

Portal z przyległościami

Ostateczna cena akcji będzie ustalona 24 kwietnia. Zapisy inwestorów indywidualnych będą przyjmowane w dniach 15-22 kwietnia, a debiut powinien nastąpić 8 maja. Kilka lat temu Axel Springer zapłacił za 75 proc. udziałów w konkurencyjnym Onecie 956 mln zł, co daje wycenę na poziomie 1,27 mld zł. Inwestor strategiczny płaci jednak więcej niż inwestorzy giełdowi, którzy oczekują dyskonta. Opierając się na nieoficjalnych prognozach na 2015 r., wskaźnik EV/EBITDA dla Wirtualnej Polski można wyliczyć na poziomie 11,5 (przy założeniu, że EBITDA wyniesie w tym roku 100 mln zł). Dla porównania: dla Facebooka wynosi 21,5, dla rosyjskiego mail.ru — 12, dla Yahoo Japan — 11, a dla TVN — 13,5.

Analizę wyników WP utrudniają liczne i stosunkowo świeże przejęcia. O2 jest konsolidowane z WP od lutego tego roku. Ponieważ przejmowane spółki nie zostały jeszcze w pełni przetrawione przez grupę na poziomie całorocznych wyników, spółka pokazuje dane pro forma.

Do wyboru, do koloru

W drodze na giełdę Wirtualna Polska spotka się ze stosunkowo dużą konkurencją — wybierają się tam m.in. producent alufelg Uniwheels, spółka odzieżowa Diverse, deweloper Atal. W tym tygodniu na GPW zadebiutują akcje Idea Banku. Jego oferta, która nie była oszałamiającym sukcesem, to papierek lakmusowy dla WP i pozostałych debiutantów. — Sporo jest ofert kupna akcji w ramach IPO. Spółki zaczęły się spieszyć, obawiając się, że zwyżki się nie utrzymają. Zarządzający funduszami mogą też wybierać spośród licznych ofert zagranicznych. Zwiększona podaż otwiera pole do negocjacji cenowych z właścicielami WP — mówi Piotr Bień z TFI PZU. Właściciel Wirtualnej Polski ma plan „B” — rozmowy ze światowymi potentatami z branży.

— Innova będzie rozmawiać z inwestorami strategicznymi, traktując to jako zabezpieczenie na wypadek niepowodzenia debiutu, ale to nie jest nasz wymarzony scenariusz — mówi Jacek Świderski.

Założyciele o2, zarządzający Wirtualną Polską, nie będą mogli sprzedać akcji przez 12 miesięcy od debiutu, tak samo jak Innova. Właściciele deklarują, że mają zamiar pozostać w spółce dłużej, choć dla funduszu wyjście z inwestycji jest kwestią 2-3 lat. Wirtualna Polska to lider polskiego internetu. Zdetronizowała na przełomie roku Onet, m.in. dzięki akwizycjom, na które wydała 70 mln zł. Spółka chce przeznaczyć 50-80 mln zł z IPO na sfinansowanie kolejnych przejęć.

— Dystans między nami a Onetem nie jest duży. Na giełdę wchodzimy m.in. po to, żeby zdobyć pieniądze na dalszy rozwój i akwizycje. Koncentrujemy się na obszarze e-commerce. Wydawca taki jak WP powinien się przesuwać w górę łańcucha wartości — mówi Jacek Świderski, prezes WP.

Choć grupa zamierza skoncentrować się na akwizycjach, sygnalizuje możliwość wypłaty dywidendy w 2016 r.