Akcjonariusze Multimediów, którym doradza przy sprzedaży JP Morgan, wyjdą na rynek z ofertą sprzedaży spółki w ciągu kilku najbliższych tygodni — usłyszeliśmy w dwóch wiarygodnych źródłach rynkowych.
— Właściciele Multimediów oczekują wyceny porównywalnej do transakcji nabycia sieci Aster przez UPC, czyli około 3 mld zł — usłyszeliśmy od jednego z naszych rozmówców.
To dużo, bo, zdaniem analityków, realna cena za Multimedia może dziś oscylować wokół 2,5 mld zł. Rynek nie rośnie już tak bardzo, jak kilka lat temu. Chęć wyśrubowania ceny była powodem, dla którego akcjonariusze Multimediów rozmawiali na temat sprzedaży spółki najpierw z inwestorami strategicznymi z sektora kablowego.
Chodziło głównie o Vectrę i UPC, bo to ci dwaj gracze mogliby osiągnąć największe efekty synergii i są na tyle duzi, że stać ich na taką transakcję.
Do gry mógłby teoretycznie dołączyć T-Mobile, ale na razie operator nie wykazywał zainteresowania kupnem Multimediów. Akcjonariusze Multimediów szczególnie liczyli na Vectrę. Zresztą głównym zadaniem JP Morgan jako doradcy przy sprzedaży operatora sieci kablowej było wciągnięcie Vectry do procesu.
Spółka Tomasza Węgrzyńskiego już na dość wczesnym etapie powiedziała: „pas”. Nie chce przepłacać za Multimedia, poza tym uznała, że na tyle dobrze sobie radzi na rynku, że wzrost organiczny może przynieść lepsze efekty niż akwizycja. Stąd przez ostatnie tygodnie na tapecie były rozmowy z UPC.
Ale z informacji „Pulsu Biznesu” wynika, że i UPC trudno się zdecydować na kupno Multimediów. W rozmowach często pojawia się mroczne widmo urzędu antymonopolowego, który znacznie ograniczył rentowność ubiegłorocznego przejęcia sieci kablowej Aster przez UPC.
Trudno w takiej sytuacji Simonowi Boydowi, prezesowi UPC Polska, przekonać akcjonariuszy do wyłożenia pieniędzy na kolejną drogą akwizycję.
Właścicielom Multimediów nie pozostaje nic innego, niż wyjść z ofertą na rynek i wciągnąć do gry fundusze private equity. Dotychczas nie były zainteresowane rozgrywką o Multimedia, bo było jasne, że przegrają rywalizację cenową z inwestorem strategicznym.
Wszyscy pamiętają sprzedaż sieci Aster, o którą ostateczna rozgrywka odbyła się między UPC a Vectrą. A przecież angażowanie się w proces kupna i badania spółki oznacza spore koszty.
Gdy UPC i Vectra odpadają z gry, fundusze dostają szansę. Mówi się o kilku podmiotach — Mid Europa Partners, BC Partners, Providence czy CVC — co powinno sprzyjać sprzedającemu. Multimedia przez ostatnie tygodnie przygotowywały się do pokazania ksiąg inwestorom — niezależne podmioty przeprowadzały w spółce komercyjne i finansowe due diligence.
Multimedia mają być sprzedane w modelu vendor due diligence, który jest przyjazny dla inwestorów finansowych, bo przygotowanie materiałów do badania spółki leży przez dużą część procesu po stronie sprzedającego. Multimedia i potencjalni nabywcy nie udzielają komentarzy w sprawie transakcji.