Konsolidacja polskich spółdzielni mleczarskich jest drogą do budowy silnych firm mleczarskich, gotowych na walkę z zagraniczną konkurencją.
Konsolidacja polskich spółdzielni mleczarskich jest drogą do budowy silnych firm mleczarskich, gotowych na walkę z zagraniczną konkurencją. Taką właśnie strategię obrała Grupa Mlekovita. Obecnie jest ona największym eksporterem produktów mleczarskich w Polsce
Polskie mleczarstwo, w porównaniu z innymi krajami, wciąż jest bardzo rozdrobnione i rozproszone. W związku z tym jest słabsze i mniej rozpoznawane niż zagraniczne koncerny mleczarskie o mocno skonsolidowanej strukturze. Wielkość przeciętnych polskich mleczarni jest znacznie niższa nie tylko od średniej światowej, ale i europejskiej, a nawet najwięksi polscy przetwórcy w skali europejskiej nie są dużymi przedsiębiorstwami. Według Dariusza Sapińskiego, prezesa zarządu Grupy Mlekovita, polskie mleczarstwo musi dążyć do budowy podobnie silnej pozycji. Drogą ku temu jest właśnie konsolidacja.
Ważna więź z lokalnym rolnikiem…
— Rodzimy rynek produktów mleczarskich jest rynkiem tradycyjnym.
Dla wielu konsumentów liczy się polskie pochodzenie produktu, a rolnicy są bardzo przywiązani do spółdzielni jako swojej własności. Inne jest podejście do kwestii zysku w firmach prywatnych, a inne w spółdzielczych — te pierwsze są na niego nastawione, tymczasemmleczarstwo nie jest branżą, w której zysk jest na pierwszym miejscu. Łatwiej więc rozwijają się firmy spółdzielcze, które mają faktyczną więź z rolnikiem, i dlatego zagraniczne firmy straciły swoją przewagę konkurencyjną, jaką miały w latach dziewięćdziesiątych — podkreśla Dariusz Sapiński.
…a eksport światowy
Mlekovita jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich. Od 1990 r. firma systematycznie zwiększa eksport. Obecnie ok. 30 proc. produkcji eksportuje na rynki całego świata docierając do krajów Unii Europejskiej oraz aż 60 spoza UE, w tym m.in. do USA, Kanady, Chin, państw w Azji i Afryce, na Kubę, a nawet do tak osobliwych miejsc, jak Haiti, Aruba, Komory czy Curacao. Strategia działania Grupy oparta jest na dwóch filarach: jakości i innowacyjności. Dzięki temu chce sprostać oczekiwaniom konsumentów, których świadomość i wymagania wobec kupowanych produktów rosną. Klienci zagraniczni nie są w tej kwestii inni niż polscy — oczekują produktów najwyższej jakości i są gotowi zapłacić więcej za markę, która gwarantuje tę jakość.
Ważne inwestycje
Grupę Mlekovita tworzy 14 zakładów produkcyjnych i 29 własnych centrów dystrybucyjnych, w tym pierwsza w branży hurtownia Cash & Carry. Według rankingu dziennika „Rzeczpospolita”, Mlekovita jest obecnie najcenniejszą marką w sektorze produkcyjnym w polskiej gospodarce. Do osiągnięcia obecnego sukcesu firmy przyczynił się m.in. rozwój dystrybucji na rynkach zagranicznych. Nie można zapominać także o inwestycjach w krajową bazę produkcyjną i handlową, w tym warte blisko 80 mln zł inwestycje w 2014 r.
Wymienić wśród nich można m.in.: uruchomienie najnowocześniejszej w Polsce drugiej kompletnej linii do produkcji masła, dzięki której Mlekovita mogła zwiększyć jego produkcję do 200 ton na dobę. Obecnie firma jest największym producentem masła w kraju; linie do pakowania produktów UHT 200/250 g oraz 330/3350 g, na której pakowane są m.in. Wypasione mleko zagęszczone czy Wypasione śmietanki; budowa nowej proszkowni mleka i serwatki w zakładzie w Lubawie, dzięki czemu przerób surowca w zakładzie zwiększył się do 600 tys. litrów dziennie; poszerzenie oferty o sery z ekskluzywnej linii serów twardych dojrzewających na tzw. „suchą skórkę”.
Rozpoczęcie budowy Fabryki Proszków Mlecznych jest najważniejszą wśród tegorocznych inwestycji firmy. Kolejne obejmują m.in.: modernizację zakładów w Kościanie, Lubawie i Trzebownisku oraz rozbudowę zaplecza produkcyjno-magazynowego w zakładzie w Baranowie; linię do pakowania mleka i produktów UHT w Wysokiem Mazowieckiem oraz linię pakującą mleko i śmietanki; rozbudowę topialni oraz nowa linia UHT do sera topionego w plastrach w Wysokiem Mazowieckiem.
— Na wszystkie inwestycje zaplanowane na 2015 r. chcemy wydać łącznie około 100 mln zł. W pierwszych siedmiu miesiącach tego roku zainwestowaliśmy już połowę z tej kwoty — wskazuje Dariusz Sapiński. Podkreśla, że taki poziom wydatków inwestycyjnych grupa chce utrzymywać co roku. Na przestrzeni ostatniej dekady, w latach 2004-2014, Mlekovita wydała blisko 850 mln zł na inwestycje.
— W związku ze zniesieniem kwot produkcji mleka i zakładanym wzrostem produkcji mleka inwestujemy i będziemy inwestować w zwiększenie skali produkcji, powiększenie mocy produkcyjnych oraz zwiększenie efektywności już działających zakładów i linii produkcyjnych. To cały szereg mniejszych inwestycji, koniecznych do utrzymania się na rynku i niepozostania w tyle za zagraniczną konkurencją — podkreśla Dariusz Sapiński.
Inwestycje wspomagają rozwój
Inwestycje Grupy służą nie tylko zwiększaniu mocy produkcyjnych firmy, ale także umacniają pozycję Mlekovity jako lidera branży mleczarskiej. Uruchomione w 2014 r. Centrum Badań i Rozwoju (CBiR), w ramach którego funkcjonuje najnowocześniejsze Laboratorium, Zakład Fizykochemii oraz Zakład Mikrobiologii i Bakteriologii, wyposażone w najwyższej klasy sprzęt, pozwala szybciej rozwijać bazę produktową. W wyniku badań nad mlekiem i jego składnikami prowadzonych w CBiR Mlekovita wprowadziła na rynek nowe wyroby. Dzięki najwyższej jakości zyskały one uznanie i zdobyły nagrody na krajowych i międzynarodowych targach i konkursach. Asortyment masła zdobył Złoty Laur Konsumenta 2015. Dwie Złote Mleczne Rewie 2015 przyznane zostały produktom grupy Mlekovita w dwóch kategoriach: mleko i napoje mleczne — mleko bez laktozy Wydojone oraz koncentraty mleczne, śmietana i śmietanki — serwatka demineralizowana Herkules; asortyment jogurtów Mleczna Impresja z Mlekovity triumfował w VIII edycji konkursu Przeboje FMCG 2015 w kategorii „Jogurty i desery mleczne”; maślanka 400 g pieczone jabłko została nagrodzona medalem za zajęcie 1. miejsca podczas IV Krajowej Oceny Mleka Spożywczego i Mlek Fermentowanych.
KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI
Wyjść poza Europę
ZBIGNIEW POPOWSKI
dyrektor ds. Bankowości Korporacyjnej, HSBC Bank Polska
SM Mlekovita to przykład firmy, która od lat konsekwentnie podbija kolejne zagraniczne rynki. Sprawności i dynamizmu w tym działaniu mógłby pozazdrościć Mlekovicie niejeden duży gracz europejski. Każdy producent z branży FMCG w Polsce zdaje sobie sprawę, że o ile sprzedaż produktów do krajów takich jak Niemcy nie jest szczególnie skomplikowana, o tyle znacznie trudniej odnaleźć się na takich rynkach jak Aruba czy Chiny. I nie dotyczy to tylko oczekiwań konsumentów na tak odległych rynkach, ale również rozliczeń finansowych i różnic prawnych. Warto również zaznaczyć, że możliwości zwiększenia sprzedaży produktów spożywczych na rynki UE są mocno ograniczone. Dlatego już od kilku lat jedną z najrozsądniejszych strategii w eksporcie wydaje się być wyjście poza tradycyjny rynek unijny, a nawet poza Europę. Inną rozsądną strategią jest dywersyfikacja eksportu, która w sytuacji problemów na jakimś rynku pozwoli w miarę sprawnie i optymalnie kosztowo przesunąć strumień sprzedaży z jednego kraju do drugiego. Tak stało się w przypadku produktów eksportowanych do Rosji. Mimo że okoliczności wydawały się bardzo niesprzyjające, polscy producenci żywności poradzili sobie z tym problemem, kierując towary przeznaczone na rynek rosyjski na inne rynki. Obecność na rynkach globalnych wymaga ciągłego śledzenia trendów, zmian zachowań konsumentów, ale też umiejętności przewidywania nadchodzących zagrożeń i szans. Inaczej mówiąc — wymaga właściwego czytania i analizowania dostępnych informacji. Kolejnym elementem jest jakość produktu i tu kluczową rolę odgrywają badania i rozwój. Do wsparcia rozwoju eksportu firmy niezbędne są także instytucje, które znają się na obsłudze transakcji zagranicznych. Potrafią one bowiem właściwie zabezpieczyć interesy eksportera na odległych rynkach, a także doradzić w złożonych często kwestiach finansowych. Mlekovita potrafi łączyć wszystkie te istotne elementy, co owocuje międzynarodowym sukcesem tej bardzo ciekawej spółdzielni. Sukces ten przynosi korzyści nie tylko samej Mlekovicie, ale także przyczynia się do promowania polskich produktów na wielu rynkach świata i sprzyja zrównoważonemu rozwojowi społeczności dostawców i partnerów tej firmy.
© ℗Podpis: Materiał partnera strony - HSBC