Współpracuj z klientem

Anna Dermont
24-01-2006, 00:00

Świadomy swoich praw konsument może ułatwić życie sobie i przedsiębiorcom. Ci jednak muszą być otwarci na potrzeby klientów.

Na początku maja 2005 r. ruszyła w Polsce organizowana przez Unię Europejską kampania informacyjna „Sprawdź, jakie masz prawa”. Promuje ona unijne prawa konsumentów i zachęca do korzystania z porad takich organizacji, jak polska Federacja Konsumentów. Ale dzięki kampanii zyskają także przedsiębiorcy.

— Świadomość konsumentów jest ważna zarówno dla nich samych, jak i dla przedsiębiorców, bo im lepiej klient jest poinformowany o swoich prawach, tym mniej nieporozumień — mówi Kamil Pluskwa z Federacji Konsumentów.

Akcja pozwala również poznać problemy, z jakimi borykają się konsumenci, a to cenna wiedza pomocna przy przygotowaniu oferty i sygnał, co należy zmienić.

— Jeśli przedsiębiorca wie, z czym klient ma największe kłopoty, co budzi jego wątpliwości, a także czym się kieruje przy wyborze kontrahenta, może dostosować ofertę do wymagań nabywcy — uważa Kamil Pluskwa.

Świadomi konsumenci pomagają również w konkurencji na rynku. Nim wybiorą produkt czy usługę, porównują umowy różnych firm, oceniają ich rzetelność i wybierają — ich zdaniem — lepszą. Wygrywają więc solidni przedsiębiorcy.

Pierwszy egzamin

Niedawno przedstawiciele Unii, prawnicy Federacji Konsumentów oraz 12 firm z branż telekomunikacyjnej, turystycznej i bankowości podsumowali wyniki „Programu biznesowego”, kolejnej części kampanii. Komisja Europejska zaprosiła do niego około 40 firm z trzech branż. Na propozycję odpowiedziało 14. Branżę telekomunikacyjną reprezentowały: Aster City, Tele2, Plus GSM, turystyczną: Triada, Nowa Itaka, Ecco Holidays, Wezyr, TUI Scan Holiday i Rainbow Tours, a bankową: PKO BP, BOŚ, Bank Millennium i Multi Bank.

Uczestnicy programu chcieli pokazać przejrzystość swoich firm, nawiązać ściślejszą współpracę z Federacją Konsumentów, a także zebrać wiedzę o tym, jak przygotowywać umowy przyjazne dla klientów — uważają przedstawiciele federacji.

Każda firma przesłała wzory swoich umów do Federacji Konsumentów. Ta przeanalizowała je pod kątem zgodności z prawem konsumenckim UE i prawem polskim. Głównymi kryteriami oceny były: zawartość merytoryczna umów, szata graficzna i język, jakim są napisane.

— Najbardziej sprzyjają konsumentom zapisy gwarantujące poziom ochrony wyższy, niż wymaga tego prawo, a także funkcje edukacyjne i informacyjne, dzięki którym korzystanie z usług jest bezpieczniejsze — ocenia Kamil Pluskwa.

Niezły pomysł

Debata w ramach „Programu biznesowego” dowiodła, że uczestniczące w nim firmy interesują się tworzeniem dobrych relacji z klientami i są otwarte na opinie organizacji reprezentujących interesy konsumentów.

— Analiza wzorów umów 12 firm zaproszonych do projektu wykazała, że dbają one o zgodność z prawem i przejrzystość zawieranych umów. Uwagi do zapisów, które uznaliśmy za warte poprawienia, spotkały się ze zrozumieniem i stały się tematem ciekawych dyskusji. Dzięki kampanii wiemy, że wiele polskich firm chce podnosić swoje standardy i współpracować z Federacją Konsumentów, która może im w tym pomóc — komentuje Kamil Pluskwa, prawnik w Federacji Konsumentów.

Spotkanie zakończyło się żywą dyskusją o możliwości stworzenia standardowych wzorów umów w turystyce, telekomunikacji i bankowości, o tym, jak mogłyby one pomóc firmom i konsumentom, a także czy ich opracowanie zmniejszy liczbę reklamacji. Patronem medialnym imprezy był „Puls Biznesu”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Dermont

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Współpracuj z klientem