Czytasz dzięki

Wśród mikro nie ma huraoptymizmu

opublikowano: 10-06-2018, 22:00

Najmniejsi przedsiębiorcy odczuwają satysfakcję z prowadzenia biznesu, ale ich nastroje psują warunki dla firm stwarzane przez państwo.

Średnia najnowszego Indeksu inFakt, czyli badania nastrojów wśród mikroprzedsiębiorców, to 3,2 pkt. Ponieważ, zgodnie z jego metodologią, wskaźnik może przyjmować wartości od -100 pkt. (co oznacza skrajny pesymizm) do 100 pkt. (czyli skrajne zadowolenie), autorzy ankiety interpretują obecny wynik jako przejaw lekkiego optymizmu.

Z badania wynika, że sytuacja ekonomiczna mikrofirm jest lepsza niż rok wcześniej. Średnia indeksu dla zmiany kondycji finansowej wyniosła 0,5 pkt., ale zarazem widać, że przedsiębiorcy spodziewają się jeszcze większej poprawy do końca 2018 r. Świadczy o tym wynik 10,6 pkt. dla prognoz w tej kwestii.

Niełatwo było, niełatwo jest

Najlepiej w badaniu wypada ocena zadowolenia z bycia przedsiębiorcą. 30,2 pkt — to średnia z odpowiedzi dotyczących odczuwania ogólnej satysfakcji z posiadania własnej firmy. Na przeciwnym biegunie znalazł się wskaźnik na podstawie opinii o tym, czy łatwo prowadzić działalność gospodarczą w Polsce. Ta kwestia wypadła w indeksie najgorzej. Wynik ma wartość znacznie poniżej zera: -28,4 pkt.

— Częste zmiany w prawie, brak jednolitych interpretacji podatkowych i wysokie daniny na rzecz państwa sprawiają, że mikroprzedsiębiorcy oceniają prowadzenie biznesu w Polsce jako trudne — komentuje Wiktor Sarota, prezes inFaktu.

Z innego badania inFaktu, dotyczącego polskiej mikroprzedsiębiorczości, wynika, że drobny biznes oczekuje uproszczenia przepisów o VAT (48 proc. wskazań), łatwiejszego załatwiania spraw przez ePUAP (24 proc.), likwidacji obowiązku składania JPK_VAT (20 proc.) oraz ograniczenia liczby kontroli (17 proc.). Według niemal połowy mikrofirm, w ostatnich latach warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce uległy pogorszeniu, a tylko jedna piąta przedsiębiorców dostrzega poprawę.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Trudno też na razie ocenić, jak polepszy ich sytuację tzw. Konstytucja biznesu. Pakiet jej ustaw wszedł w życie 30 kwietnia. Przyznaje m.in. zwolnienia w składkach na ubezpieczenia społeczne osobom otwierającym własny biznes. Według ekspertów inFaktu, na starcie każda ulga może być istotna, ale też trzeba mieć świadomość, że w okresie korzystania z niej na konto emerytalne przedsiębiorcy nie będą spływać żadne składki — albo będzie on musiał dłużej czekać na wypłatę zasiłku chorobowego.

Za miedzą mają lepiej

— Według statystyk, sektor małych i średnich firm wytwarza prawie 70 proc. PKB w naszym kraju. Większą jego część tworzą mikroprzedsiębiorcy. Są to zaradni życiowo optymiści. Satysfakcja z własnej firmy przeważa u nich nad rosnącymi cały czas administracyjnymi utrudnieniami i kosztami prowadzenia działalności — komentuje Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha, członek Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP.

Podkreśla, że indeks inFaktu wychwytuje zarówno pozytywną postawę mikroprzedsiębiorców, jak i odnotowuje ich nieustające postulaty o niższe podatki i prostsze przepisy.

— Można by je potraktować jak zwykłe roszczenia grupy zawodowej, gdyby nie to, że mikrofirmy w sąsiednich krajach mają lepszą sytuację podatkową i prawną. W Wielkiej Brytanii mikroprzedsiębiorca w ciągu całego roku płaci ZUS-u tyle, ile w Polsce tylko w jednym miesiącu. Polskie mikrofirmy to wiedzą i widzą, dlatego od lat postulują redukcję podatku, jakim jest składka ZUS, i innych ciężarów biurokratycznych i podatkowych — zwraca uwagę Andrzej Sadowski.

2 mln Tylu mikroprzedsiębiorców, według danych GUS-u, działało na polskim rynku w 2016 r. Wówczas w tych firmach pracowały ponad 4 mln osób.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane