W trzecim kwartale 2024 r. przychody Volkswagena wyniosły 78,5 mld EUR zaś zysk operacyjny zamknął się kwotą 2,86 mld EUR. W obu przypadkach wyniki były gorsze niż rok wcześniej. Do tego, spadając do zaledwie 3,6 proc. marża operacyjna okazała się najniższa od wybuchu pandemii Covid-19 przed czterema laty, która doprowadziła do wstrzymania produkcji i zamknięcia salonów sprzedaży.
Publikacja wyników kwartalnych poprzedza rozpoczęcie drugiej rundy negocjacji restrukturyzacyjnych z liderami związków zawodowych. Zarząd spółki znalazł się pod obstrzałem po ujawnieniu planów związanych zamknięciem co najmniej trzech zakładów w Niemczech, co skutkowałoby likwidacją tysięcy miejsc pracy oraz zamiarem obniżenia wynagrodzeń około 140 tys. pracowników o 10 proc.
Według szacunków analityków Bloomberga, producent samochodów mógłby zaoszczędzić 2,5 mld EUR rocznie — około 1900 EUR na samochód sprzedany w Europie — zamykając fabryki.
Jak podkreślają specjaliści, największy europejski koncern motoryzacyjny nieco przespał transformację elektryczną i musi nadganiać konkurentów, szczególnie chińskich, którzy oferują znacznie szerszą, a co ważniejsze, tańszą gamę pojazdów hybrydowych i zasilanych w pełni prądem.
Akcje VW spadły o 1,8 proc. na początku środowej sesji we Frankfurcie. W tym roku walory przecenione już zostały o około 1/5, co oznacza gorszy wynik niż spadek o 10 proc. w ogólnoeuropejskim indeksie motoryzacyjnym.