Analitycy Carsmile porównali standardowy leasing z wykupem na poziomie 10 proc. z tzw. leasingiem z tarczą, w którym wykup auta określono na poziomie 50 proc. " Symulację przeprowadzono dla czterech modeli samochodów z różnych segmentów cenowych: Hyundaia i20, Dacii Duster (LPG), Toyoty Corolli oraz BMW x3. Przyjęto, że umowa leasingu trwa 3 lata, a wkład własny wynosi ok. 10 proc." - wyjaśnił cytowany w informacji wiceprezes Carsmile Michał Knitter.

Zaznaczył, że zwiększenie wykupu z 10 proc. do 50 proc. pozwoliło obniżyć ratę leasingową dla Hyundaia i20 z 1771 zł netto do 1191 zł, dla Dacii Duster z 1986 zł netto do 1346 zł, dla Toyoty Corolli z 2236 zł netto do 1653 zł, a dla BMW x3, z 5121 zł netto do 3297 zł. "Średnio zabieg wysokiego wykupu pozwolił na obniżenie miesięczne raty aż o 32 proc." - podsumował.
Z kolei w ocenie prezesa spółki Łukasza Domańskiego, wysoki wykup auta, wynoszący 20-50 proc. wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem, gdy gospodarka hamuje. "Obniżka raty, jaką możemy dzięki temu osiągnąć jest znacząca i powinna rozwiązać problemy wielu osób chcących dziś kupić auto do domu lub do firmy, ale obawiających się nadmiernych obciążeń finansowych w okresie niepewności" – wskazał.
Zaznaczył jednak, że wysoki wykup powinien być połączony z możliwością odstąpienia od wykupu auta bez podania przyczyny. "Tylko wówczas korzyść z obniżki raty nie będzie okupiona stresem, że po zakończeniu umowy, leasingobiorca będzie miał problem z wygospodarowaniem dużej kwoty na wykup auta" – zaznaczył. Dodał, że alternatywą do odstąpienia od wykupu po 3 latach, może być wydłużenie umowy, np. na kolejne dwa lata.
W informacji wskazano, że wysoki wykup nie jest dziś standardowym rozwiązaniem proponowanym przez firmy leasingowe. Dodano też, że forma ta powinna upowszechnić się na rynku jako standardowe rozwiązanie na czas kryzysu.
