Przychody brokera zwiększyły się o 56 proc. do 140,1 mln zł, a zysk operacyjny o 35 proc. do 56,9 mln zł.
“ Na zmiany te wpływ miały: wyższy obrót klientów instrumentami finansowymi wyrażony liczbą zawartych transakcji w lotach– wzrost o 406 789 lotów (z 394 146 do 800 935 lotów) oraz niższa rentowność jednostkowa lota – spadek o 52 zł (z 227 zł na 175 zł)” - podała spółka
W całym 2020 r. przychody sięgnęły 798 mln zł (+234 proc.), a zysk netto przekroczył 402 mln zł (wobec 57,7 mln zł w 2019 r.).
“Priorytetem zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej prowadzący do umocnienia pozycji rynkowej XTB na świecie. Działania te wspierane będą przez szereg inicjatyw m.in. wprowadzoną 5 października 2020 r. nową ofertę na akcje i ETF-y (ang. Exchange-Traded Funds) „0% prowizji” dla miesięcznych wolumenów o wartości do 100 000 EUR“ - podało XTB w raporcie z szacunkowymi danymi za IV kwartał.
Oferta „0% prowizji” wspierana jest przez kampanię marketingową i reklamową z udziałem José Mourinho.
XTB liczy na pozyskanie co najmniej 120 tys. nowych klientów w 2021 r. W styczniu pozyskano ich 21,8 tys., a w poprzednim kwartale 38 tys.
“Wyniki XTB za IV kw. uważamy za rozczarowujące. (...) W ujęciu kwartalnym przychody pozostały płaskie, a koszty zwiększyły się o 38 proc. kw/kw. Na przychody pozytywny wpływ miały rosnące obroty instrumentami CFD (5 proc.), a negatywny spadająca rentowność na lota (-5 proc.), która była pochodną m.in. niższych przychodów z CFD na towary. Po stronie kosztów wyraźnie wzrosły koszty marketingu. W komentarzu zarząd zwraca uwagę, że ze względu na rozwój spółki koszty ogółem w 2021 r. mogą być wyższe r/r. Na plus należy odnotować wzrost liczby nowych klientów oraz wzrost liczby aktywnych klientów (72 tys. vs. 56 tys. w 3Q20 oraz vs. 26,5 tys. w 4Q19). Relatywnie wysoka była efektywna stopa podatkowa (30 proc.), ale w całym 2020 r. wyniosła 19 proc. O ile w 2021 r. nie można wykluczyć kontynuacji relatywnie wysokiej zmienności, zwracamy uwagę, że rok 2020 obfitował w bardzo istotne zdarzenia nadzwyczajne (wybuch pandemii oraz stymulusy banków centralnych w 1-2Q, informacje o szczepionkach w 4Q20). W naszym przekonaniu utrzymanie tak wysokiej zmienności, jaka miała miejsce w 2020 r. wydaje się mało prawdopodobne w długim terminie. Spółka konsekwentnie pozyskuje nowych klientów, pracuje nad ofertą produktową, wchodzi na nowe rynki, co powinno wspierać „znormalizowane” obroty oraz rentowność. Po okresach wysokiej zmienności przychodzi jednak zwykle uspokojenie, co w długim terminie przełoży się również na wyniki spółki. Przy obecnej kapitalizacji (2,430 mld zł) wynik netto w 2020 r. implikuje wycenę na poziomie 6,0x P/E. Z kolei założenie powtarzalnego wyniku netto w kolejnych latach na poziomie 150/200 mln zł implikowałoby wycenę 16,2/12,1x P/E. Sprzyjać kursowi może natomiast prawdopodobna wysoka dywidenda (50-75 proc. zysku za 2020 r., co przekłada się na dywidendę na akcję w wysokości 1,8-2,7 zł oraz stopę dywidendy 8,6-12,9 proc. przy obecnym kursie). Swoją rekomendację Zarząd ma przedstawić w marcu, po publikacji raportu rocznego“ - napisali w porannym komentarzu analitycy DM BDM.
