Z analizy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, przeprowadzonej przez Samar, wynika że w 2023 r. z powodu kradzieży wyrejestrowano w Polsce zaledwie 5 646 pojazdów z grupy osobowych i dostawczych (o dmc do 6 ton.) To o 8,3 proc. mniej niż rok wcześniej, Liczba ta to również niecałe 0,03 proc. liczącego ponad 22 mln polskiego parku aut osobowych i dostawczych.
– Dane pokazują, że na przestrzeni ostatnich 6 lat liczby dotyczące kradzieży były bardzo zbliżone i oscylowały w okolicach 6 -7 tys. sztuk rocznie W minionym roku widać bardziej wyraźny spadek. Dla porównania warto przytoczyć policyjne statystyki sprzed lat: rekordową liczbę kradzieży odnotowano w 1999 r — skradziono ponad 71,5 tys. samochodów. W 2005 r. zginęło prawie 45,3 tys. aut - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.
Najmniej pewnie mogą się czuć mieszkańcy województwa mazowieckiego. W 2023 r. zniknęło tu blisko 2,4 tys. aut (42 proc. wszystkich kradzieży). Prym wiedzie Warszawa, która z ponad 1,5 tys. kradzieżami odpowiada za prawie 27 proc. polskiego „rynku”. Teoretycznie najbezpieczniej mogą się czuć właściciele aut z opolskiego, gdzie w 2023 r. skradziono tylko 50 aut.
Najczęściej kradzioną marką aut jest niezmiennie od kilku lat Toyota (w 2023 r. zginęło 869 aut tej marki). Cztery kolejne miejsca należą do Audi (427), Volkswagena (389), BMW (383) i Mercedesa (328).
– Duży wpływ na miejsce w tym rankingu ma lokalizacja. Ponad 75 proc. wszystkich Toyot zostało skradzionych w woj. mazowieckim, z czego 473 sztuki w Warszawie - dodaje Wojciech Drzewiecki.
Najczęściej kradzionym modelem w Polsce w 2023 r była Toyota Corolla, przed Toyotą RAV4 i ubiegłorocznym liderem Hyundaiem Tucsonem.
Zainteresowaniem złodziej cieszą się najczęściej auta najbardziej popularne.
- Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego od lat współpracujemy z Policją wymieniając się danymi i organizując wspólne projekty, gdzie nasze samochody są tzw. wabikami. Efektem jest oferowane przez nas zabezpieczenie dostępne zarówno dla nowych jak i używanych aut - mówi Robert Mularczyk z Toyota Central Europe.


