Żabka skoczy w ręce funduszu

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2017-02-07 22:00

MEP dopuścił fundusz TPG i CVC do złożenia ofert wiążących kupna największej sieci sklepów typu convenience.

Sprzedaż największej sieci sklepów typu convenience dobiega końca. Mid Europa Partners (MEP) spodziewa się w przyszłym tygodniu wiążących ofert na Żabkę. Zgodnie z przewidywaniami „PB”, rywalizacja rozegra się między funduszami private equity. Właściciel dopuścił do ostatniego etapu dwa globalne fundusze inwestycyjne — TPG i CVC

DOBRY INTERES:
DOBRY INTERES:
Mid Europa Partners, którym zarządza w Polsce Zbigniew Rekusz, kupił Żabkę za 400 mln EUR w 2011 r. Teraz sprzeda ją z sowitym zyskiem.
Marek Wiśniewski

Capital Partners. Oba podmioty są zdecydowane kupić Żabkę. TPG rozpoczął przymiarki do jej kupna dwa lata temu, ponieważ Żabka idealnie wpisuje się w strategię funduszu, zarówno jeśli chodzi o wielkość transakcji, jak też sektor handlu detalicznego, w którym TPG się specjalizuje. TPG, który zarządza aktywami o wartości 70 mld USD, ma udziały w rosyjskiej sieci Lenta (hipermarkety oraz sklepy cash & carry), brytyjskiej Poundworld (sklepy z towarami za 1 GBP) oraz indonezyjskim odpowiedniku Żabki — Indomaret.

CVC, które ma w Polsce biuro, może być zdeterminowany po tym, jak kilka ubiegłorocznych megatransakcji przeszło mu koło nosa. Fundusz przegrał rywalizację cenową o Allegro, oferując zaledwie kilkadziesiąt milionów dolarów mniej niż zwycięskie konsorcjum, nie kupił też aktywów koncernu piwnego SABMiller. Dla funduszu zarządzającego 71 mld USD nie ma aż tak wielu okazji inwestycyjnych w naszym regionie. Oferty wstępne złożyły jeszcze BC Partners i Hellman & Friedman, globalne fundusze PE, oraz tajski CP All, właściciel sieci sklepów 7-Eleven.

MEP oczekuje za Żabkę ceny w okolicach 5 mld zł. To górna granica potencjalnych wycen spółek z sektora, zważywszy na to, że ubiegłoroczna EBITDA Żabki oscylowała wokół 400 mln zł. Wraz z pojawieniem się w Polsce Żabki powstał format sklepów typu convenience, czyli małego sklepu blisko domu klienta. MEP postawił na szybki rozwój Żabki i podwoił liczbę sklepów — jest ich 4,5 tys., dwa razy więcej niż w 2010 r. Podwoiła się również sprzedaż — w 2016 r. wyniosła ponad 6 mld zł, co daje Żabce 3-procentowy udział w rynku handlu detalicznego w Polsce.

Cena za Żabkę będzie wyznacznikiem kolejnych transakcji w Polsce w sektorze handlu detalicznego. Do debiutu giełdowego przygotowuje się sieć marketów Dino, właściciele sieci Mila rozglądają się za nowym kapitałem, a część naszych rozmówców spodziewa się w tym roku sprzedaży sieci Stokrotka. Wszyscy czekają na finał sprzedaży Żabki.