Koncepcję budowy gazoportu w Świnoujściu poparli w środę parlamentarzyści Prawa i Sprawiedliwości zwojewództw zachodniopomorskiego i lubuskiego.
W stanowisku przesłanym PAP napisali, że "zdecydowanie opowiadają się za miejscem budowy gazoportu w porcie Szczecin-Świnoujście".
Ich zdaniem wybudowanie terminala w tym mieście "w poważnym stopniu umocni gospodarczo" region Pomorza Zachodniego. Politycy liczą również na to, że inwestycja przyczyni się do powstania "na mapie politycznej Polski i Europy obszaru w sąsiedztwie Niemiec, będącego silnym i strategicznym partnerem w stosunkach z Niemcami i innymi krajami UE".
Parlamentarzyści podkreślają ponadto w stanowisku, że lokalizacja terminala w Świnoujściu ma ściśle merytoryczne uwarunkowania, wynikające m.in. także z korzystnego położenia geograficznego miasta.
Autorzy dokumentu, podobnie jak wszystkie lobbujące za tą lokalizacją terminala środowiska w regionie, zwracają uwagę na możliwości eksportu gazu do Niemiec, usytuowanie w pobliżu świnoujskiego portu dużych odbiorców tego surowca (Zespół Elektrowni Dolna Odra i ZCh "Police") oraz niższe koszty transportu gazu do Polski.
Istotnym - w ocenie polityków PiS - argumentem jest również możliwość pewnej partycypacji w kosztach budowy przez ZCh "Police".
Zwolennikami koncepcji powstania gazoportu w Świnoujściu są także zachodniopomorscy działacze Ligi Polskich Rodzin.
Przed tygodniem rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie gazoport mógłby powstać. O lokalizację gazoportu ubiegają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
Do usytuowania gazoportu w Świnoujściu przekonują od ubiegłego tygodnia członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police", które nie wyklucza finansowego zaangażowania w tę inwestycję.
Koncepcję budowy gazoportu w Świnoujściu poparli we wtorek we wspólnym stanowisku przedstawiciele lokalnych władz, Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Polskiej Żeglugi Morskiej, Stoczni Szczecińskiej Nowa oraz Zakładów Chemicznych "Police". Na spotkaniu w Urzędzie Wojewódzkim powołali oni roboczy zespółekspertów, który 17 stycznia ma zaprezentować całościową, regionalną koncepcję budowy terminala LNG.
Wcześniej wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera Kazimierza Marcinkiewicza z prośbą o przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.
Także we wtorek niemal jednogłośnie za koncepcją powstania terminala w Zachodniopomorskiem opowiedzieli się radni Świnoujścia, przyjmując, przy jednym głosie wstrzymującym się, specjalną uchwałę w tej sprawie. Zaapelowali w niej do premiera, wojewody i regionalnych parlamentarzystów o przedstawienie rządowi swojego stanowiska.
Wszystkie regionalne środowiska lobbujące na rzecz usytuowania gazoportu na wyspie Wolin przekonują, że właśnie to byłaby optymalna lokalizacja inwestycji. Wskazują na dużych odbiorców gazu w pobliżu, niższe koszta transportu surowca z uwagi na mniejszą odległość Świnoujścia od cieśnin duńskich, uwzględnienie terminala w miejskim planie zagospodarowania przestrzennego oraz łatwość włączenia do sieci gazociągów krajowych i systemów europejskich.
Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha, do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw oraz gazu.
Prezes ZMPSiŚ Dariusz Rutkowski informował w ubiegłym tygodniu dziennikarzy, że od września 2005 r. odbyło się w Szczecinie kilka spotkań z przedstawicielami PGNiG w sprawie budowy terminala. Według Rutkowskiego, PGNiG zdecydowało o sporządzeniu tzw. studium wykonalności projektu, na które obecnie trwa przetarg.