Czytasz dzięki

Zakończył się szturm na biura maklerskie

opublikowano: 08-06-2020, 22:00

W maju rachunków do inwestowania na giełdzie przybywało, ale w skali nieporównywalnej do marca czy choćby kwietnia

Sześć z trzynastu instytucji finansowych prowadzących co najmniej 1 proc. ogółu rachunków maklerskich zakończyło maj 2020 r. z mniejszą liczbą klientów niż miesiąc wcześniej. W marcu i kwietniu taką firmą był jedynie Trigon DM, który nie ukrywał, ze pozbywa się nieaktywnych kont inwestycyjnych. Z danych Krajowego Depozytu papierów Wartościowych wynika, że w maju zamknięcia przeważały nad otwarciami m.in. w Banku Pekao i Santander Bank Polska.

Należą one do grupy zaledwie pięciu brokerów, którzy prowadzą ponad 100 tys. rachunkówinwestycyjnych. Santander zamknął ich w maju 3,4 tys. Ogółem majowe saldo branży było jednak dodatnie. Przybyło jej 4,8 tys. klientów. To liczba dalece mniejsza od tego, co działo się w dwóch poprzednich miesiącach. W kwietniu brokerom przybyło 18,1 tys. klientów, a w marcu aż 28,8 tys. Dynamika podpisywania nowych umów ewidentnie więc maleje. Widać to zarówno po danych zbiorczych, jak i statystykach poszczególnych firm inwestycyjnych. Najlepszy bilans maja odnotowały mBank oraz ING Bank Śląski. W pierwszym liczba rachunków maklerskich wzrosła o 3,7 tys., w drugim — o prawie 3 tys.

Do liczby klientów mBanku należy jednak podchodzić z ostrożnością. O ile bowiem inni brokerzy co jakiś czas pozbywają się „martwych” kont, to w mBanku liczba rachunków nieustannie rośnie. Poza tym największe obroty generują klienci instytucjonalni. Zresztą ponad 330 tys. klientów mBanku w maju odpowiadało za 5,41 proc. sesyjnych obrotów akcjami na rynku głównym GPW. Udział klientów ING Banku Śląskiego był o 0,99 pkt proc. mniejszy, ale bank z lwem prowadzi trzy razy mniej rachunkówinwestycyjnych niż mBank. ING Bank Śląski jest niewątpliwie największym beneficjentem ostatniego wzrostu zainteresowania giełdą wśród inwestorów indywidualnych. W ostatnich trzech miesiącach liczba jego klientów handlujących na GPW wzrosła o 18,9 proc. Z miesiąca na miesiąc dynamika podpisywania nowych umów jednak malała. W maju zmalał też udział klientów tego biura maklerskiego w obrotach sesyjnych akcjami.

Niewiele, ale jednak. A jest to o tyle istotne, że ING Bank Śląski obsługuje wyłącznie klientów indywidualnych. Zresztą spadek udziału w obrotach wystąpił również w detalicznym biznesie Banku Pekao, jak i w pozostałej trójce instytucji prowadzących przy najmniej 100 tys. rachunków maklerskich.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane