Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście przygotowuje listę projektów inwestycyjnych, na które chciałby dostać dofinansowanie z Unii Europejskiej.
Jak poinformował w czwartek dziennikarzy dyrektor ds. rozwoju portu Władysław Lisewski, na liście znalazło się 11 projektów. "Liczymy na to, że uda się pozyskać środki na modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej w porcie, rozbudowę terminalu promowego w Świnoujściu oraz budowę nabrzeży", dodał. Wśród planowanych inwestycji jest też zakup dwóch statków pożarniczych.
Według szacunków zarządu łączna wartość inwestycji wyniesie około 570 mln złotych. Jak podkreśla kierownictwo portu, zakres realizacji tego wieloletniego programu uzależniony będzie od wielkości funduszy z UE, przeznaczonych na lata 2007-2013 dla gospodarki morskiej.
Gdyby starania o te pieniądze zakończyły się powodzeniem i przygotowane projekty inwestycji zostały zaakceptowane, port mógłby liczyć na dofinansowanie 85 proc. kosztów inwestycji.
Prezes zarządu portu Janusz Catewicz powiedział, że obecnie jednym z priorytetów spółki jest wyzbycie się udziałów w kilku spółkach portowych. Prezes wymienił Bulk-Cargo oraz Drobnicę i Port Handlowy Świnoujście. W pierwszej z nich port ma 5,7 proc. udziałów, a w dwóch pozostałych po 45 procent. "Jest prowadzone postępowanie, które ma celu sprzedaż tych udziałów. Mam nadzieję, że w ciągu 3-4 miesięcy uda się to przeprowadzić", wyjaśnił. Dodał, że konieczność zbycia udziałów wynika z zapisów ustawy dotyczącej m.in. statusu spółek podległych oraz majątku ruchomego.
Prezes podkreślił, że zarząd zamierza intensywnie poszukiwać potencjalnych inwestorów. Przypomniał, że port ma duże rezerwy terenów, ok. 180 hektarów, do których - jak zapewnił - będzie w przyszłości doprowadzona infrastruktura.
Ponieważ zmienia się struktura przeładunków - bo np. maleją przeładunki węgla i rudy - "spółka musi też szukać innych rodzajów ładunków, które zapewnią jej przychód na odpowiednim poziomie". Prezes nie powiedział jednak, jaki rodzaj ładunków wchodziłby w grę.
Przypomniał, że w porcie rozpoczęły się już dwie duże inwestycje - budowa bazy kontenerowej i centrum logistycznego.
Catewicz poinformował, że zysk z działalności operacyjnej spółki za ubiegły rok wyniósł nieco ponad 3,3 mln złotych. Zaznaczył jednocześnie, że czerpie ona zyski wyłącznie z opłat portowych i dzierżawy.