Zarząd woj. zachodniopomorskiego za budową gazoportu w Świnoujściu
Zarząd woj. zachodniopomorskiego poparł na specjalnie zwołanym w poniedziałek posiedzeniu budowę gazoportu w Świnoujściu.
Zarząd woj. zachodniopomorskiego poparł na specjalnie zwołanym w poniedziałek posiedzeniu budowę gazoportu w Świnoujściu.
Na konferencji zorganizowanej po posiedzeniu marszałek województwa Zygmunt Meyer poinformował dziennikarzy, że - zdaniem członków zarządu - lokalizacja terminala gazowego na wyspie Wolin, po wschodniej części tzw. dużego falochronu, u wejścia do portu w Świnoujściu, jest najlepszym miejscem dla takiej inwestycji.
Do usytuowania gazoportu w Świnoujściu przekonują od ubiegłego tygodnia członkowie Zarządu Morskiego Portu Szczecin i Świnoujście, wojewoda zachodniopomorski, a także kierownictwo Zakładów Chemicznych "Police". Koncepcję popierają także działacze lokalnej Ligi Polskich Rodzin.
Meyer przypomniał atuty, jakie - zdaniem środowisk lobbujących na rzecz powstania terminala LNG w Zachodniopomorskiem - przemawiają na korzyść tej lokalizacji. Wymienił m.in. przystosowanie torów podejściowych w Świnoujściu do ruchu dużych statków, niższe koszty frachtów w porównaniu z Gdańskiem z racji mniejszej odległości m.in. od cieśnin duńskich oraz fakt, że w pobliżu znajdują się duzi odbiorcy gazu (Zespół Elektrowni Dolna Odra i ZCh "Police").
Meyer zwrócił uwagę również na duże nasilenie żeglugi w rejonie Gdańska i związany z tym problem zapewnienia bezpieczeństwa przy tak skomasowanym ruchu statków.
"Budowa gazoportu spowodowałaby, że ten ruch jeszcze by się zwiększył" - uważa marszałek. "Poza tym na świecie panuje obecnie taka tendencja, żeby oddalić od siebie porty, w których przeładowuje się ropę i gaz" - dodał. W Gdańsku jest już terminal paliwowy.
Kolejnym atutem Świnoujścia jest możliwość reeksportu gazu najkrótszą z możliwych dróg do Niemiec i dalej do Europy Zachodniej.
Meyer poinformował, że we wtorek w Urzędzie Wojewódzkim ma się odbyć spotkanie władz regionu z przedstawicielami firm reprezentujących gospodarkę morską.
W ubiegłym tygodniu wojewoda zachodniopomorski Robert Krupowicz wystąpił do premiera Kazimierza Marcinkiewicza z prośbą o przeprowadzenie publicznej debaty na temat wyboru lokalizacji gazoportu.
O lokalizację gazoportu starają się dwa polskie porty: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. Obie możliwości bierze pod uwagę Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).
Jak informował w ubiegłym tygodniu prezes ZMPSiŚ Dariusz Rutkowski, od września ubiegłego roku odbyło się w Szczecinie kilka spotkań z przedstawicielami PGNiG w sprawie budowy terminala. Według Rutkowskiego, PGNiG zdecydowało o wykonaniu tzw. studium wykonalności projektu, na które obecnie trwa przetarg.
W piątek wieczorem "Police" wydały komunikat, w którym wyraziły zainteresowanie uczestnictwem w budowie gazoportu na terenie woj. zachodniopomorskiego.
Podano w nim, że kilka lat temu zawiązano konsorcjum na rzecz budowy terminala w regionie, powstały także opracowania dotyczące tej inwestycji. To - w ocenie zarządu - może przemawiać "na korzyść tej lokalizacji". Spółka nie wyklucza możliwości zaangażowania się finansowo w budowę gazoportu, o tym jednak zdecyduje "ekonomika przedsięwzięcia i jego atrakcyjność dla spółki".
Według planów, część lądowa terminala miałaby powstać na terenie ok. 45 ha, do tej pory niezagospodarowanych i traktowanych jako rezerwa na potrzeby portu. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujścia dopuszcza na wskazanym terenie przeładunek i składowanie paliw i gazu.
W ubiegły wtorek rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Nie podano jednak miejsca, gdzie mógłby powstać.
© ℗Podpis: Polska Agencja Prasowa SA