Zaufanie kluczem do sukcesu banków

Dyrektywa PSD2 może pozwolić bankom powalczyć o klientów. Zanim to się jednak stanie, muszą zyskać ich zaufanie.

Ponad 5 mln Polaków może zmienić bank z powodu PDS2 — szacuje firma doradcza Deloitte. Mowa o osobach, które korzystają z usług bankowych za pośrednictwem kanałów tradycyjnych, ale wolałyby zostać użytkownikami bankowości internetowej i mobilnej. Z badania przeprowadzonego przez Deloitte’a wynika, że banki planują aktywnie wykorzystać możliwości, jakie przyniesie im unijna dyrektywa, która nakłada na sektor obowiązek dzielenia się danymi swoich klientów.

Zobacz więcej

Marek Wiśniewski

Mając do nich dostęp, banki będą mogły zaoferować konsumentom rozwiązania, których nie daje im konkurencja. Aby jednak móc zajrzeć na konto, potrzebna będzie zgoda właściciela. I tutaj zaczynają się schody, bowiem dyrektywa daje dostęp do danych również stronom trzecim (tzw. Third Part Providers), czyli m.in. fintechom. Według badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, aż 43 proc. ankietowanych deklaruje, że czułoby się niekomfortowo w sytuacji dzielenia się informacjami o swoim koncie z instytucjami innymi niż ich dotychczasowy bank.

Prawie jedna trzecia (31 proc.) do takiej aktywności miałaby stosunek neutralny, natomiast 26 proc. respondentów nie miałoby z tym problemu. Respondenci badania najchętniej informacjami na temat swojego konta dzieliliby się z bankami (26 proc.), pośrednikami płatności (23 proc.) oraz dostawcami mediów (23 proc.). Zanim banki zaczną się dzielić danymi, upłynie około dwóch lat. Polska musi wprowadzić wiele regulacji (projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw 23 stycznia wpłynął do Sejmu).

W kolejce czekają też akty wykonawcze, w tym regulacyjne standardów technicznych (tzw. RTS), które zaczną obowiązywać dopiero w trzecim lub czwartym kwartale 2019 r. Kluczowa będzie również dyrektywa RODO (ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych), implementowana do polskiego prawa w maju tego roku. Natomiast same banki muszą zbudować kosztowne systemy, znane jako projekt Polish API. Zdaniem ekspertów Deloitte’a, banki i instytucje finansowe w pierwszej kolejności powinny wykorzystać ten czas na budowanie zaufania klientów i edukację społeczną na temat korzyści. A gra jest warta świeczki również z perspektywy samych klientów.

Wprowadzenie przez dyrektywę otwartej bankowości umożliwi klientom m.in. zarządzanie kontami od różnych dostawców za pomocą jednej aplikacji. Taka funkcjonalność byłaby chętnie widziana przez średnio 22 proc. ankietowanych klientów banków w Polsce. Badani byliby zainteresowani również zsumowaniem podglądów kont w różnych bankach i spersonalizowanym zarządzaniem finansami (średnio po 22 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Zaufanie kluczem do sukcesu banków