„Podobnie jak wcześniej w przypadku telekomunikacji, także w usługach e-commerce i powiązaną z nimi logistyką najważniejsza staje się tzw. ostatnia mila czyli zapewnienie odbiorcy maksimum elastyczności. Rozumiem przez to sytuację, gdy nie będzie on musiał czekać na kuriera czy stać w kolejce na poczcie, ale może odebrać zamówioną przez siebie przesyłkę, kiedy chce i w miejscu dla niego optymalnym" - powiedział Zawistowski podczas podczas X Debaty Eksperckiej ISBnews pt. „Usługi dla e-commerce - kierunki rozwoju rynku"
Według niego podmioty działające na tym rynku najczęściej skupiają się wyłącznie na usłudze dostarczenia przesyłki, a zapominają o pozostałych, równie ważnych potrzebach, takich jak obsługa zwrotów i reklamacji. Korzystając z firm kurierskich, jest to trudne i czasochłonne i nie mamy gwarancji kiedy kurier przyjedzie. I znowu problem ten rozwiązuje „ostatnia mila" czyli np. kiosk Ruchu , gdzie mogę oddać towar, a w przyszłości być może nawet zamówić kolejny produkt (film, grę, itp.). W kiosku mogę również zapłacić gotówką co u kuriera nie zawsze jest możliwe i dodatkowo kosztuje.
„Mówiąc o obsłudze logistycznej tego kanału sprzedaży, powinniśmy pamiętać, że ponad 50% wszystkich e-sklepów to małe, często rodzinne firmy, gdzie pracuje 2-3 osoby i które obsługują do 100 zamówień miesięcznie – ich potrzeby a przede wszystkim możliwości finansowe są ograniczone; najczęściej korzystją z kilku firm kurierskich lub poczty i to wszystko. Co innego duże firmy, które chce współpracować z jednym partnerem logistycznym oferującym kompletną usługę" - zaznaczył Zawistowski.
Członek RN XBS Logistics jak przykład podał prowadzone przez jego spółkę rozmowy z dużym producentem alkoholi.
„Dla takiej firmy, która nie prowadzi sprzedaży bezpośredniej, e-sklep jest dodatkowym kanałem dystrybucji np. w przypadku drogich, luksusowych marek. Trudno bowiem oczekiwać, by w każdej hurtowni czy sklepie była stale whisky za 1200-1500 zł. Można ją jednak zamówić w sklepie internetowym, i otrzymać już następnego dnia. Firma ta oczekuje od partnera logistycznego pełnej obsługi tego procesu w tym prowadzenia e-sklepu, który ma markę tej firmy, ale w całości jest zarządzany przez nas" - podkreślił Zawistowski.
W tym kontekście należy przypomnieć, że dziś e-commerce stanowi 5% sprzedaży, więc jest wielki obszar do zagospodarowania dla firm typu XBS Logistic czy Ruch. Szczególnie dotyczy to dostarczenia przesyłek do mniejszych miejscowości. Pamiętajmy, że to będzie najszybciej rosnący segment e-handlu. A na mieszkaniec wsi nie zawsze może czekać na kuriera, płacić kartą czy korzystać z przywileju zwrotu towaru. Może natomiast odebrac przesyłkę w najbliższym kiosku Ruchu przy okazji, opłacić gotówką lub ewentualnie zwrócić towar.
Według niego rynek będzie ewaluował w kierunku kompleksowej obsługi danej branży, ale modele mogą być już różne. Mogą one być świadczone pod szyldem firmy logistycznej, ale przy współpracy z dużym podmiotem jak właśnie Ruch lub pod marką producenta lub e-sklepu.
„XBS Logistics oferuje także opcję finansowania zapasów magazynowych, w celu minimalizowania kosztów obsługi logistycznej przez klienta. W ramach takiej usługi kupujemy materiały marketingowe np. dla banków od kilkunastu wskazanych przez bank dostawców i finansujemy zapas do momentu wysłania danego artykułu np. do oddziału banku. Bank zamiast kilkunastu faktur miesięcznie dostaje od nas raz w miesiącu zbiorczą fakturę. Według danych z USA koszt obsługi jednego zamówienia wynosi 50 - 100 dolarów, więc lepiej oddać to wyspecjalizowanej firmie lub kupić w jednym miejscu" - dowodzi Zawistowski.
XBS Logistics oferuje także w ramach takiej usługi nie tylko prostą logistykę ale np. brandowanie sklepów, aktualizację materiałów promocyjnych a nawet serwis urządzeń. W efekcie – w opinii Zawistowskiego - firmy logistyczne powinny stać się z czasem integratorami wielu usług dla biznesu, nie tylko typowo logistycznych.
Podczas X Debaty Eksperckiej ISBnews pt. "Usługi dla e-commerce - kierunku rozwoju rynku" Dariusz Stolarczyk – członek zarządu Ruch SA, Andrzej Zawistowski - Członek Rady Nadzorczej XBS Logistics, Michał Gembicki - dyrektor zarządzający i członek zarządu CDP.pl oraz dr Marzenna Cichosz - adiunkt w katedrze logistyki SGH dyskutowali o przyszłości sektora logistycznego w Polsce oraz kierunkach jego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy ze sklepami internetowymi oraz firmami dystrybucyjnymi. W najbliższych dniach ISBnews będzie publikować kolejne depesze prezentujące najważniejsze tezy i prognozy, które eksperci przedstawili podczas dyskusji.
Zawistowski: w logistyce i e-commerce kluczowa staje się tzw ostatnia mila
Firmy logistyczne powinny stać się integratorami łańcucha dostaw e-handlu, a przede wszystkim zadbać o tzw. ostatnią milę czyli komfort klienta przy odbiorze przesyłek, poinformował agencję ISBnews członek rady nadzorczej XBS Logistics, Andrzej Zawistowski. Według niego oddanie obsługi logistycznej e-commerce w ręce firm specjalistycznych pozwoli nie tylko na wzrost jakości usług, ale również na znaczące oszczędności.