Firma doradcza Savills rozpoczęła współpracę z brytyjską organizacją Carbon Trust Implementation Services, która promuje i wprowadza rozwiązania ograniczające emisję dwutlenku węgla i oszczędzające energię. Polacy wzięli przykład z kolegów z Londynu i podjęli dyskusję na temat zarządzania energią w centrach handlowych.
— Inicjatywa zielonego budownictwa sprowadza się do efektywnego zarządzania energią, a co za tym idzie do redukcji kosztów. W centrach handlowychjest to szczególnie trudne — w jednym budynku działa zwykle kilka niezależnych firm, a właściciel jest odpowiedzialny jedynie za niewielką część zużywanej energii. W związku z tym zauważamy potrzebę dialogu z najemcami na temat tzw. zielonego najmu — mówi Renata Kusznierska, dyrektor powierzchni handlowych i zarządzania nieruchomościami w Savills.
Proekologiczne rozwiązania są promowane w łódzkim centrum handlowo-rozrywkowym Sukcesja, które komercjalizuje Savills. Właściciele, przedstawiciele Fabryki Biznesu, prowadzą z przyszłymi najemcami rozmowy na temat „zielonego najmu”. Idea opiera się na założeniu, że obu stronom — najemcy i właścicielowi obiektu handlowego — przyświeca wspólny cel, jakim jest możliwie najmniej szkodliwe użytkowanie budynku, a także zmniejszenie kosztów jego eksploatacji. Korzystne dla wszystkich będzie także budowanie pozytywnego wizerunku najemcy i inwestora.
Wyliczenia Carbon Trust wskazują, że do 2020 r. gospodarka Wielkiej Brytanii może zaoszczędzić 4 mld funtów na kosztach zużycia energii. Instalacja nowego sprzętu, np. oświetlenia, ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji o wysokiej wydajności, może znacznie zmniejszyć rachunki za energię. Według szacunków, typowy najemca w centrum handlowym może zredukować koszty oświetlenia swojej powierzchni nawet o 60-70 proc., m.in. przez zainstalowanie nowych opraw oświetleniowych.