Co warto wziąć pod uwagę, podsumowując rok, ale też planując budżet na kolejny?
Podsumowując rok, postawiłabym na dokładne zweryfikowanie tego, co sprawdziło się w naszej organizacji, z jakich benefitów byli zadowoleni pracownicy i czy to, co oferujemy, rzeczywiście poprawia ich motywację i dobrobyt. Mając wyniki takiej analizy, należy w planach dotyczących przyszłorocznych wydatków starać się uwzględnić zarówno oczekiwania pracowników, jak i realia budżetowe w naszych firmach. Pozwoli to nam na obiektywną weryfikację i ocenę, jak benefity jednocześnie optymalizują wydatki firmy oraz mają realny wpływ na zwiększenie siły nabywczej pracowników w obliczu utrzymującej się wysokiej inflacji. Warto w przyszłym roku postawić na benefit, który motywuje, zwiększa siłę nabywczą pracowników i jednocześnie zapewnia optymalne wykorzystanie dostępnych środków budżetowych.
Czy Polacy wciąż lubią te same benefity?
Benefity i preferencje pracowników ewoluują jak wszystko inne. Przyczyn jest wiele: zmieniający się rynek, wchodzące na niego młodsze pokolenia, wciąż obecne w mediach i związane z inflacją porównania koszyków zakupowych powodujące chęć podwyżek lub adekwatnych benefitów, ale też nowe modele pracy — zdalna lub hybrydowa. W Edenred na bieżąco śledzimy rynek od strony zarówno pracodawców, jak i potrzeb pracowników. Prowadzimy badania dotyczące benefitów i satysfakcji, jaką przynoszą. Jedno z nich, z 2022 r. pokazało, że dla ponad 60 proc. respondentów benefity są ważne, jednak zaledwie 15 proc. oceniło, że są one dobrze dobrane do ich potrzeb* . Tak więc widać konieczność dopasowania benefitów do realnych potrzeb. Tym bardziej że cały rynek benefitów to ponad 18 mld zł, które warto zainwestować właściwie z korzyścią dla pracowników i pracodawców. Z badań wiemy, że benefitem najbardziej pożądanym przez pracowników white i blue collars** , ale także we wszystkich trzech generacjach: X, Y, Z*** , jest dofinansowanie posiłków, tak więc można uznać go za benefit egalitarny, z którego pracownicy będą korzystać. Do tego wszystkiego wiemy, że aż 92 proc. pracowników ocenia wysoko i bardzo wysoko pracodawcę, który takie dofinansowanie oferuje**** . Dlatego w Edenred postawiliśmy na kartę lunchową, która realnie odpowiada na wymienione oczekiwania.
Można powiedzieć, że to comiesięczne wsparcie budżetu pracownika?
Zdecydowanie. Średnio pracownicy wydają na jedzenie w pracy od 10 do 30 zł dziennie: comiesięczne dofinansowanie na karcie lunchowej kwotą 450 zł to średnio 22 zł dziennie przez 20 dni pracy. Karta Lunchowa to bene fit, który przynosi realne korzyści finansowe dla wszystkich pracowników i pracodawców. Zgodnie z nowelizacją Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, dotyczącą rozporządzenia w sprawie dofinansowania posiłków pracowniczych z 1 września 2023 r., zwiększyła się miesięczna kwota zwolniona ze składek ZUS dla benefitu pracowniczego, jakim są właśnie środki pieniężne przekazane przez pracodawców na posiłki dla pracowników. Wartość kwoty zwolnionej comiesięcznie na pracownika została podniesiona aż o 50 proc., z 300 do 450 zł. Daje to roczną korzyść w budżecie pracownika aż 1075 zł. Dofinansowanie posiłków w postaci karty lunchowej to też proste w obsłudze i wygodne rozwiązanie, a tegoroczna nowelizacja usuwa dotychczasowe wątpliwości interpretacyjne, potwierdzając w sposób wyraźny, że zwolnieniem objęte jest również dofinansowanie na karcie przedpłaconej uprawniającej do zakupu również w punktach handlowych. Dlatego kartą można płacić za posiłek w nie tylko całej gastronomii, lecz również w wybranych sieciach spożywczych, w lokalnych punktach spożywczych, zamawiając posiłek do domu czy biura, pracując w systemie stacjonarnym, hybrydowym lub całkowicie zdalnym.
Zwolnienie z ZUS dla karty lunchowej to duże oszczędności dla firm w skali roku.
Warto podkreślić, że karta lunchowa może być finansowana ze środków obrotowych, jest wolna od składki ZUS i wynosi obecnie aż 450 zł miesięcznie. Zwolnienie dotyczy części składek zarówno pracodawcy, jak i pracownika. Zatem roczna oszczędność na jednego pracownika od 1 września 2023 r. to 1051 zł, co firmie z 500 pracownikami daje ponad 525 tys. zł oszczędności rocznie. Karta to benefit wykorzystywany w 100 proc. przez pracowników i wzmacniający wizerunek nowoczesnego pracodawcy, który dba o dobrostan pracowników i rozumie potrzeby zespołu, zwłaszcza w trudnych ekonomicznie czasach. Co ważne, to nie tylko narzędzie codziennego wsparcia, ale i podkreślenie, że troska o zdrowie pracowników leży w DNA organizacji.
Działy HR powinny zainteresować się kartą lunchową Edenred?
Zdecydowanie, ponieważ karta lunchowa to benefit dla każdej firmy i jest w pełni demokratyczny, jeśli chodzi o samych zainteresowanych. Trafia w oczekiwania wszystkich pracowników — bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, jej miejsce, model czy generację, do której należy pracownik. To także dobre rozwiązanie dla pracowników B2B. W tym przypadku to nieodpłatne lub częściowo odpłatne przekazanie benefitu, czyli karty lunchowej, kontraktorom. Firma przekazująca sama decyduje, dla kogo przeznacza benefit. Nie jest to część umowy z kontrahentem i nie stanowi elementu wynagrodzenia za świadczone usługi. Kolejną wartością dla organizacji jest też brak obowiązku potrącania zaliczek na podatek z tytułu nieodpłatnego przekazania środków na karcie, brak obowiązku składania jakichkolwiek deklaracji podatkowych z tego tytułu czy brak dodatkowych kosztów ze strony firmy, poza wartością środków przekazanych na karcie lunchowej. Do wyboru oferujemy kartę w formie elektronicznej i tradycyjnej, a w przypadku obu niewykorzystane w danym miesiącu środki — obojętne 10 zł czy złotówka — przechodzą na kolejny miesiąc. Karta lunchowa jest naprawdę prostym do wdrożenia rozwiązaniem. Wystarczy złożyć zamówienie bezpośrednio w Edenred oraz wdrożyć w organizacji regulamin dofinansowania posiłków wskazujący celowość wykorzystania środków i sposób ich przekazania przez pracodawcę. Dofinansowanie posiłków jest, oprócz świadczeń oferowanych z funduszu ZFŚS, jedynym benefitem, który gwarantuje oszczędności w postaci zwolnienia ze składek ZUS po stronie zarówno pracodawcy, jak i pracownika.
Dofinansowanie posiłków to dobry plan na nowy rok także dla działów finansowych.
Przełom 2023 i 2024 r. to najlepszy czas, aby zaplanować budżet firmy, który uwzględni potrzeby pracowników i sytuację rynkową, przy jednoczesnej optymalizacji kosztowej. Warto wykorzystać siłę tego benefitu przy podwyżkach inflacyjnych, ale też obserwując dane rynkowe — w Polsce mamy największą inflację związaną z żywnością, zatem wsparcie w tym sektorze jest niewątpliwie działaniem na plus dla każdej firmy. Wiemy też, że sami pracownicy wolą otrzymać środki na karcie lunchowej ze względu na to, że wysokość środków przekazanych na karcie może być wyższa nawet o 1688 zł rocznie vs podwyżka w tej samej kwocie. Prosty przykład pokazuje, że karta lunchowa to benefit „must have” dla każdej nowoczesnej firmy, dzięki któremu zyskają wszyscy: działy HR, mające pewność wyboru dobrego benefitu, z którego pracownicy korzystają, działy finansowe, które realnie zwiększą oszczędności organizacji, pracownicy — zyskujący zarówno finansowo, jak i zdrowotnie.
* Badanie ilościowe wrzesień 2022, narzędzie WebAnkiet, Edenred Polska we współpracy z cbHR Uczelnia Łazarskiego i ProPeople, N=1555.
**, **** Badanie ilościowe wrzesień 2021, metoda CAWI Edenred Polska we współpracy z agencją badawczą Herstories; 300 white collars, 300 blue collars
*** Badanie ilościowe luty 2023, metoda CAWI Edenred Polska we współpracy z agencją badawczą Herstories; N: 400 generacja X, N: 400 generacja Y, N: 400 generacja Z