Zrównoważony rozwój i digitalizacja – trendy wzajemnie się napędzające

Partnerem publikacji jest Microsoft
opublikowano: 12-05-2022, 23:52
aktualizacja: 18-05-2022, 00:15
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Już 2/3 firm deklaruje, że ma konkretne plany działań na rzecz zrównoważonego rozwoju dla całej organizacji, a 30 proc. z nich przygotowało je dla poszczególnych obszarów biznesowych1. Skoncentrowanie się na aspektach zrównoważonego rozwoju, który wspiera digitalizacja, to jedne z najważniejszych zadań, przed jakimi stoją współczesne przedsiębiorstwa z niemal każdej branży.

Pandemia COVID-19, rosnąca inflacja, wojna w Ukrainie – te wydarzenia wpłynęły i nadal będą wpływać na kwestie społeczne i gospodarcze, w tym na relacje między organizacjami a otoczeniem. W nowej rzeczywistości zmienia się także znaczenie transformacji cyfrowej.

Rozwiązania IT nie są już bowiem traktowane wyłącznie instrumentalnie, lecz stają się fundamentem nowych modeli biznesowych. Digitalizacja nie tylko usprawnia pracę, poprawia bezpieczeństwo i zapewnia odporność firmy na niespodziewane zdarzenia, ale także realnie wspiera realizację celów zrównoważonego rozwoju.

– Nasi partnerzy, podejmując strategiczne decyzje o transformacji biznesowej, mającej na celu budowanie wartości zarówno w ujęciu ekonomicznym, jak i odpowiedzialności społecznej, mierzą się z wyzwaniem zmiany modeli biznesowych oraz kultury organizacyjnej. Dlatego projektując nowe rozwiązania szukamy formuły i wskaźników sukcesów opisanych w trzech wymiarach: na ile efekty wdrożenia technologii wpływają na budowanie więzi międzyludzkich, tworzą kulturę opartą na zbiorowej inteligencji oraz czy wspierają przekrojowe i wspólne zrozumienie kolektywnej odpowiedzialności w organizacji - mówi Bartłomiej Antczak, Country Manager w firmie Avanade.

Działania współczesnych firm są zatem celowo ukierunkowane w taki sposób, aby nieustanne podążanie za trendami cyfrowymi oraz zrównoważony rozwój pomogły im w osiągnięciu długofalowego sukcesu. Jednocześnie świadomie podjęte kroki mają mieć pozytywny wpływ na obszar odpowiedzialnego biznesu oraz konstruktywny rozwój społeczno-gospodarczy.

Zrównoważony rozwój potrzebuje technologii cyfrowych

Zrównoważony rozwój jest procesem nieuniknionym, który ma przyczynić się do rozwiązywania globalnych problemów poprzez bardziej racjonalne decyzje i szukanie optymalnych rozwiązań. Nie dziwi zatem, że firmy z sektora energetyczno-paliwowego konsekwentnie realizują strategie zrównoważonego rozwoju, implementując kompleksowe programy transformacji cyfrowej.

Jednym z nadrzędnych celów jest dekarbonizacja, która przewiduje definiowanie, wdrażanie oraz promowanie najlepszych praktyk w zakresie redukcji emisji z paliw kopalnych oraz określanie celów neutralności klimatycznej. Raport PKN ORLEN stworzony wraz z Accenture „Nie ma dekarbonizacji bez digitalizacji. Zrównoważony Rozwój potrzebuje technologii cyfrowych” w kompleksowy sposób pokazuje, co łączy te dwa trendy i jakie rozwiązania cyfrowe wspierają zmniejszenie śladu węglowego. Według raportu, nawet 15 proc. globalnej emisji z paliw kopalnych do 2030 r. może zostać zredukowanych dzięki digitalizacji.

Z pomocą innowacyjnych narzędzi cyfrowych branża surowcowa ma zatem szansę na znaczne usprawnienie przebiegu procesów produkcyjnych, zminimalizowanie zużycia surowców i energii, a w konsekwencji obniżenie emisyjności gazów do atmosfery. Cyfrowa transformacja pozwala więc na pogodzenie celów biznesowych i środowiskowych, które dla wielu mogły się dotychczas wydawać sprzeczne.

Opieka zdrowotna napędzana cyfrową transformacją

Podobnie jak branża paliwowa, również usługi sektora medycznego przechodzą niespotykaną wcześniej rewolucję cyfrową — po stronie dostawców, jak i pacjentów, którzy zmieniają oczekiwania i sposób, w jaki korzystają z opieki zdrowotnej (np. e-wizyty). Implementacja technologii w wymiarze społecznym nabrała w ostatnim czasie ogromnego rozpędu, dlatego zmiana komunikacji na linii lekarz-pacjent, a także samego podejścia do opracowywania nowych leków i procedur medycznych wydają się absolutnie naturalne.

– W celu pomocy pacjentom wprowadziliśmy na rynek ofertę Care 24x7, która uzupełniając rozwiązanie Microsoft Cloud for Healthcare poprawia efektywność wdrożeń w sektorze opieki zdrowotnej i skutecznie wspomaga realizację strategii zrównoważonego rozwoju. Już dzisiaj, szukając recepty na większą personalizację w leczeniu, współpracujemy z wiodącymi podmiotami w służbie zdrowia projektując nowe modele interakcji pacjenta z lekarzem oraz wspierając procesy przekrojowej analizy danych o pacjentach. Wdrażane rozwiązania mają na celu odciążenie lekarzy w obsłudze standardowych procesów dzięki automatyzacji wspieranej sztuczną inteligencją. Uwolniony czas w grafiku lekarza to dodatkowa przestrzeń poświęcona pacjentowi - mówi Bartłomiej Antczak z firmy Avanade.

Transformacja cyfrowa w sektorze ochrony zdrowia postępuje coraz sprawniej, przez co korzyści zapewniane przez technologię stają się oczywistością w tej branży — zarówno w zakresie wygody, jak i bezpieczeństwa oraz optymalizacji działania.

Sektor ubezpieczeń coraz bardziej cyfrowy

Dojrzała i historycznie stabilna branża ubezpieczeniowa od lat działała w oparciu o ustalone, niezawodne strategie oraz metody biznesowe. Ale kiedy usługi cyfrowe zaczęły być coraz popularniejsze wśród konsumentów, to siłą rzeczy wpłynęło to na tradycyjne modele ubezpieczeń. Dzięki postępującej w sektorze cyfryzacji klienci coraz częściej korzystają z usług cyfrowych. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Accenture na polskim rynku, już prawie 50 proc. klientów ubezpieczycieli szuka informacji o ubezpieczeniu wyłącznie w Internecie a ponad 20 proc. i online i offline. Natomiast prawie 70 proc. wszystkich klientów kończy proces zakupowy offline, czyli głównie u agenta.

– Obecnie przyszłość ubezpieczeń zależy od odkrywania nowych kierunków prowadzenia działalności w celu zapewnienia im wzrostu. Modele biznesowe, które wykorzystują transformację cyfrową mogą przynieść znaczne korzyści ubezpieczycielom i jednocześnie spełniać zmieniające się wymagania konsumentów. Wszystko to sprawia, że firmy z branży ubezpieczeń zmuszone są do znacznych inwestycji w nowoczesne narzędzia informatyczne, aby nadążyć za wymaganiami biznesu - mówi Łukasz Marczyk z Accenture.

Natomiast badanie przeprowadzone przez firmę Accenture wskazuje na trzy kluczowe obszary, w których liderzy kadry kierowniczej powinni podjąć działania mające na celu wdrożenie innowacji w sektorze ubezpieczeń. Pierwszym jest dogłębna analiza dotychczasowych usług cyfrowych i spojrzenie na nie poprzez pryzmat zmian pokoleniowych. Drugim, właściwa personalizacja ofert konsumenckich, oparta na indywidualnych preferencjach i stylu życia klientów. Trzecim, przemyślane połączenie usług cyfrowych z działaniami zasobów ludzkich. Jak wynika z analiz firmy, takie połączenie pozwala na lepsze dopasowanie do indywidualnych ścieżek zakupowych i obsługowych klientów i zwiększa ich zaangażowanie.

Co więcej, warto pamiętać, że jednym z najważniejszych aspektów na rynku ubezpieczeniowym pozostaje proces likwidacji szkód. Koszty związane z likwidacją szkód i wypłat odszkodowań stanowią nawet 60 proc. wszystkich kosztów ubezpieczyciela. Odpowiedzią na tradycyjny model radzenia sobie z podobnymi trudnościami jest AI-Led Claims Platform - rozwiązanie, które zrewolucjonizowało obsługę klienta w procesie likwidacji szkód oraz zarządzanie ekosystemem partnerów. Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji i chmury obliczeniowej pozwala obniżyć koszty procesu i samych wypłat o 7-11 proc.

To unikalne narzędzie składa się z innowacyjnych komponentów zapewniających nowoczesną i zdalną likwidację szkód. Wdrożenie rozwiązania usprawnia działalność ubezpieczycieli, automatyzując 60-70 proc. wszystkich szkód, dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii, które obejmują m.in. rozpoznawanie głosu, pisma odręcznego, czy też stopnia uszkodzeń na podstawie zdjęć pojazdu, a także możliwości wykonania online czynności potrzebnych do zgłoszenia szkody. Natomiast zaawansowane algorytmy analityczne pozwalają w czasie rzeczywistym dobrać partnera w ekosystemie (np. warsztat, wypożyczalnia) do unikalnych potrzeb klienta.

Dołącz do liderów cyfrowej transformacji

Idea zrównoważonego rozwoju pozostaje nierozerwalnie związana z holistyczną koncepcją społecznej odpowiedzialności. Jako pojęcie niezwykle szerokie buduje nie tylko wartość marki i potęgę rynku, ale wpływa również na życie pracowników, klientów i ich rodzin, a także środowisko naturalne i w rezultacie — przyszłe pokolenia.

- Pomagamy liderom swoich organizacji przyspieszyć proces transformacji cyfrowej. Razem szukamy punktów przecięcia potrzeb ludzi, wizji przyszłości i możliwości, jakie daje technologia, by uwolnić potencjał biznesu i zmieniać świat - mówi Kamila Cichocka CMO Lead, Microsoft Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane