Życie po śmierci

Pamiątki po znanych osobistościach zyskują na wartości więcej niż akcje

Nie bez kozery mówi się, że fani to jeden z najważniejszych, jeśli nie najważniejszy, kapitał artysty czy celebryty. Emocjonalne przywiązanie do znanej osoby pcha ich często do wydawania horrendalnych kwot na przedmioty, które dla przeciętnego człowieka mają wartość nie większą niż podobna rzecz na pchlim targu. Kupowanie i inwestowanie w pamiątki to oczywiście nie tylko domena wielbicieli i wcale nie ma się czemu dziwić, skoro od 2005 lat ten rynek osiągnął lepsze wyniki niż rynek akcji.

The Beatles to jeden z najpopularniejszych zespołów wśród kolekcjonerów pamiątek. Wartość zdjęcia z autografem członka zespołu od 2000 do 2011 r. zyskuje średnio prawie 13,5 proc. rocznie.
[FOT. BLOOMBERG]
Zobacz więcej

The Beatles to jeden z najpopularniejszych zespołów wśród kolekcjonerów pamiątek. Wartość zdjęcia z autografem członka zespołu od 2000 do 2011 r. zyskuje średnio prawie 13,5 proc. rocznie. [FOT. BLOOMBERG]

Prywatny bank Coutts na początku stycznia 2014 r. podał wyniki pierwszej edycji swojego wskaźnika Coutts Index (opracowany wraz z Fathom Consulting), który analizuje zyski zdobyte dzięki lokowaniu kapitału m.in. w luksusowe nieruchomości (tzw. trophy properties), samochody, zegarki, ale również memorabilia. W okresie 2005 r. do 30 czerwca 2013 r. Coutts Index (liczony w USD) zyskał 77 proc., podczas gdy globalny wskaźnik akcji zwykłych MSCI All Country Equity Index wzrósł o 53 proc.

Jak na każdym rynku są tu inwestycje mniej i bardziej ryzykowne. Chociaż nie brzmi to najbardziej taktownie, to jednak prawdą jest, że śmierć znanej osoby ma największy wpływ na wartość jej przedmiotów.

Darren Julien, założyciel i prezes Julien’s Auctions, specjalizującego się w aukcjach pamiątek i przedmiotów ludzi znanych, tłumaczy, że poza śmiercią celebryty na wartość takich przedmiotów duży wpływ ma to, jak duże znaczenie miał on dla popkultury, a także z czym w karierze tej osoby wiąże się dana rzecz.

— Gwiazdy, takie jak Marilyn Monroe, Elvis Presley czy Michael Jackson, znane przez wiele grup wiekowych na całym świecie, są najbardziej poszukiwane i jest to najbardziej pewna inwestycja. To rynek bardzo podobny do giełdy, gdzie tak znane osobowości jak Audrey Hepburn, Madonna czy Michael Jackson można traktować jak blue chipy, które nie będą tracić na wartości, lecz zyskiwać. Żyjący celebryci są już bardziej ryzykowną „inwestycją”, bo nie uzyskali jeszcze statusu legendy.

Jednak warto rozejrzeć się za znanymi na świecie osobami, które mają dużą grupę fanów, dzięki czemu wartość pamiątek po nich będzie rosła długo po ich odejściu. Dobrym wyznacznikiem wzrostu wartości w przyszłości są nagrody i wyróżnienia, jakie dostają celebryci. Kilka przedmiotów „króla popu” osiągało już rekordowe ceny.

Przykładowo kurtka, w której występował w teledysku „Thriller”, została sprzedana na aukcji w 2011 r. za 1,8 mln USD, podczas gdy przed aukcją szacowano ją na 200-400 tys. USD. To rynek podobny do rynku sztuki, bo także tutaj wartość emocjonalna czy historyczna danego przedmiotu potrafi odegrać główną rolę przy jego wycenie.

— Dlatego to bardzo szeroki rynek, w którym wiedza i znajomość trendów ma kluczowe znaczenie — mówi Piotr Suchodolski z Wealth Solutions, która we współpracy z Paul Fraser Collectibles, brytyjską firmą specjalizującą się w tym rynku, oferują pomoc w wyborze odpowiednich przedmiotów. Nie tylko pamiątki związane z show-biznesem są warte uwagi. W USA szczególnie popularne są przedmioty związane z baseballem — rzeczy pochodzące z tej dyscypliny, według zestawienia magazynu „Sports Illustrated”, zajmują pierwsze cztery pozycje najdroższych memorabiliów sportowych na świecie.

Ostatnimi czasy szczególną popularnością cieszą się przedmioty związane z wyprawą Apollo 11 na Księżyc. Memorabilia członków załogi zyskują na wartości nawet 15-30 proc. rocznie.

— Przy inwestycji w dany przedmiot warto zwrócić uwagę na kilka elementów, czyli jego unikatowość, światową rozpoznawalność, stan zachowania czy pochodzenie — radzi Piotr Suchodolski, ale podkreśla, że dodatkowa historia związana z daną pamiątką ma również istotne znaczenie dla jej wartości.

Na przykład list z 1953 r., w którym noblista Franics Circk przyznał się swojemu 12-letniemu synowi do odkrycia DNA, został sprzedany 60 lat później za 6 mln USD.

Cenne pamiątki

4,6 mln USD — biała sukienka Marilyn Monroe, którą nosiła w filmie „Słomiany wdowiec”

4,4 mln USD — koszulka New York Yankees Babe’a Rutha z około 1920 r.

1,8 mln USD — kurtka Michaela Jacksona z teledysku „Thriller”

1,4 mln USD — książka z regułami gry w piłkę nożną z około 1859 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Życie po śmierci