Dodano, że w 2023 roku spółka uzyskała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 4 mld 998,6 mln zł i były one o 1 mld 90,4 mln zł wyższe niż w 2022 roku, co oznacza wzrost o 27,9 proc.
"Koszty działalności operacyjnej wyniosły w 2023 roku 4 mld 784,6 mln zł i były o 1 mld 47,8 mln zł wyższe niż rok wcześniej (wzrost o 28 proc.). Zysk ze sprzedaży w 2023 roku był o 42,7 mln zł wyższy niż 2022 r. i wyniósł 214 mln zł. Zysk finansowy netto w 2023 roku wyniósł 90,7 mln zł, wobec 52,5 mln zł zysku wygenerowanego w 2022 roku" - podano w sprawozdaniu.
Przychody ze sprzedaży biletów i opłat dodatkowych w komunikacji krajowej stanowiły w 2023 roku 46,6 proc. przychodów ze sprzedaży i w stosunku do 2022 roku zwiększyły się o 348,7 mln zł (wzrost o 17,6 proc).
Z kolei przychody z komunikacji międzynarodowej (razem z przychodami ze sprzedaży biletów na miejsca sypialne i do leżenia oraz przychodami z tyt. eksploatacji wagonów) wyniosły łącznie 224,3 mln zł i stanowiły 4,5 proc. przychodów ze sprzedaży (wzrost o 55,3 mln zł). Udział dotacji przedmiotowej (przeznaczona na wyrównanie przewoźnikom kolejowym utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów - PAP) stanowił 8,8 proc. przychodów ze sprzedaży.
"Istotną część przychodów spółki stanowiły dotacje związane z dofinansowaniem międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich. Wysokość dofinansowania w 2023 roku wyniosła 1 mld 893,7 mln zł" - podano w sprawozdaniu.
PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC.
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Rok wcześniej było to niemal 60 mln osób.
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej "PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji" do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.