Zyski Hyundaia lepsze od prognoz

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-04-24 08:04

Początek 2025 roku okazał się udany dla Hyundai Motor, największego producenta samochodów w Korei Południowej. Firma zwiększyła dostawy na rynek amerykański, wyprzedzając możliwe wprowadzenie ceł przez administrację Donalda Trumpa, oraz skorzystała na korzystnych kursach walutowych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W pierwszym kwartale 2025 r. zysk operacyjny spółki wzrósł do 3,6 bln wonów (ok. 2,5 mld USD), nieznacznie przekraczając prognozy analityków, które wskazywały na 3,5 bln wonów. Przychody ze sprzedaży wzrosły w ujęciu rocznym o 9,2 proc., osiągając poziom 44,4 bln wonów.

Według komunikatu spółki, hurtowe dostawy pojazdów w pierwszym kwartale wyniosły nieco ponad 1 milion sztuk, co oznacza spadek o 0,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2024 r. Sprzedaż jednostkowa w Ameryce Północnej wzrosła o 2,4 proc., natomiast w Europie odnotowano spadek o 3,8 proc. Największy regres zanotowano w Chinach, gdzie sprzedaż spadła aż o 38,1 proc.

Wzrost sprzedaży w USA w marcu był efektem przyspieszonego popytu — konsumenci decydowali się na zakup przed planowanym wprowadzeniem 25-procentowego cła na importowane samochody, które weszło w życie 2 kwietnia. Donald Trump zapowiedział również możliwość wprowadzenia analogicznych ceł na części samochodowe do 3 maja, co może przełożyć się na wzrost cen i spadek sprzedaży. Ostatnie sygnały z otoczenia prezydenta sugerują jednak możliwość złagodzenia tego stanowiska.

Zgodnie z dotychczasowymi prognozami, Hyundai planuje w 2025 r. inwestycje na poziomie 16,9 bln wonów, wobec 14,6 bln wonów w roku poprzednim. Spółka oczekuje także osiągnięcia marży operacyjnej w przedziale 7–8 proc.