2015 rekordowo dochodowy dla filmowców na świecie

opublikowano: 04-01-2016, 17:26

Zyski ze sprzedaży biletów do kin na całym świecie osiągnęły w 2015 r. rekordowy poziom 38 mld USD - pisze The Guardian powołując się na wyliczenia firmy Rentrak.

Rekord branża filmowa zawdzięcza hitowym tytułom oraz dobrej dystrybucji w Chinach i USA. Do tytułów, które przyczyniły się  do ustanowienia rekordu należą "Juraisic World", "Gwiezdne wojny - Przebudzenie mocy", "Avengersi", "Minionki" oraz "Szybcy i wściekli 7". Wszystkie przebiły już barierę 1 mld USD przychodów ze sprzedaży biletów.

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Jurassic World"
- jednego z największych hitów 2015 r., który do końca grudnia zarobił na świecie 1,66 mld USD. Jest obecnie trzecim najbardziej dochodowym filmem świata, zaraz po "Avatarze" i "Titanicu".
ARC

Dziennik The Guardian podkreśla również zasługi chińskich sieci kin, które w 2015 powiększyły u siebie liczbę widzów aż o 48,7 proc. względem roku poprzedniego. Prognozy mówią nawet o tym, że w 2017 r. najliczniejszy naród świata przegoni w wartości sprzedanych biletów do kin nawet USA, zajmujące ciągle pierwsze miejsce.
Box office w Stanach urósł w 2015 r. o 35 proc.

Według stojącego za wyliczeniami Rentraka branża filmowa przeżywa obecnie coś w rodzaju renesansu, przyciągając coraz więcej widzów przed srebrne ekrany. "Waga poza amerykańskich rynków jest dla całej branży filmowej nie do przecenienia, a te największe połączone z siłą kin w USA mogą już niedługo wypchnąć zyski filmowców do poziomu 40 mld rocznie - mówi w rozmowie z The Guardian Paul Dergarabedian, senior media analyst Rentraka.

Studiem, które zarobiło najwięcej pozostaje Universal. Hity takie jak Minionki, Jurassic World oraz kolejna część "Szybcy i wściekli" przyniosły wytwórni w 2015 r. łącznie 6,8 mld USD. Z kolei Disney do Bożego Narodzenia zarobił  5 mld USD, z czego nawięcej na Avengersach oraz "Gwiezdnych wojnach".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Druś

Polecane