83 proc. Polaków tnie wydatki z powodu inflacji i trudnej sytuacji gospodarczej

PAP
opublikowano: 2023-03-18 11:06

Wysoka inflacja i trudna sytuacja gospodarcza zmuszają Polaków do oszczędzania. Aż 83 proc. ogranicza wydatki. Co ciekawe 53 proc. ankietowanych nie oszczędza na edukacji - wynika z badania Tutore Poland.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Adobe Stock

Ograniczanie wydatków z powodu sytuacji gospodarczej w kraju zadeklarowało 86 proc. kobiet oraz 79 proc. mężczyzn. Najczęściej oszczędzają osoby z wykształceniem wyższym (87 proc. badanych), 81 proc. z wykształceniem średnim i 80 proc. z podstawowym – przekazano.

Zgodnie z raportem, Polacy najczęściej oszczędzają na ubraniach (24 proc.) i rozrywce w postaci książek, biletów do kina czy teatru (21 proc.) 18 proc. ogranicza wydatki na podróże, 16 proc. na gadżety i elektronikę, 8 proc. na jedzenie, a 5 proc. na kosmetyki.

Mniej wyjść na miasto

66 proc. respondentów by zaoszczędzić gotuje w domu i ogranicza wyjście do restauracji, 53 proc. kontroluje zużycie wody i prądu, 51 proc. kupuje na wyprzedażach, 48 proc. decyduje się na zakupy online, ponieważ jest taniej, a 43 proc. planuje większe wydatki z wyprzedzeniem – stwierdzono.

Połowa Polaków nie żałuje pieniędzy na edukację

Jak wynika z badania, 53 proc. ankietowanych nie oszczędza na edukacji, 25 proc. ogranicza wydatki związane z edukacją, a 22 proc. nie ma zdania. Zaznaczono, że największymi zwolennikami kształcenia są osoby z wyższym wykształceniem – 60 proc. respondentów z tej grupy nie oszczędza na edukacji.

"Nie żałujemy pieniędzy na edukację, bo wiemy, że kształcenie w dłuższej perspektywie pomoże nam powiększyć kompetencje czy uzyskać zupełnie nowe umiejętności. Te z kolei są niezmiernie ważne w kontekście awansu, przebranżowienia czy zmiany pracy. Z naszych analiz wynika, że co trzeci badany Polak inwestuje w swoją edukację, właśnie po to, by zmienić miejsce zatrudnienia" – przekazał prezes Tutore Poland Marcin Grzelak.

Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej grupie Polaków w wieku 20-55 lat metodą DIY na platformie Omnisurv w styczniu 2023 r.