Agencja Fitch nadała Orbisowi rating 'A-(pol)'

Marek Druś
opublikowano: 2002-08-08 17:43

Agencja ratingowa Fitch nadała spółce Orbis SA rating krajowy długoterminowy na poziomie „A-(pol)”. Perspektywę ratingu określono jako stabilną.

Fitch uznał, że wspomniana ocena odzwierciedla wiodącą pozycję Orbisu na krajowym rynku usług hotelarskich, dobry profil kredytowy spółki, zaangażowanie w nią spółki Accor jako inwestora strategicznego oraz podatność branży, w której działa Orbis, na wahania koniunkturalne.

Analitycy Fitcha podkreślają, że Orbis jest uzależniony od cyklu gospodarczego z powodu dużej dźwigni operacyjnej. Wynika ona z tego, że spółka jest właścicielem wszystkich hoteli w swojej sieci.

Niekorzystny wpływ na sytuację spółki może mieć również rosnąca na krajowym rynku konkurencja ze strony polskich i międzynarodowych sieci hotelowych. Analitycy Fitcha zwrócili uwagę, że frekwencja w hotelach Orbisu wyraźnie się zmniejszyła w ciągu ostatnich 5 lat.

Negatywnie na ocenę spółki wpływa również wciąż niejasny sposób włączenia 13 polskich hoteli Accora do sieci Orbisu. Operacja będzie sfinansowana przez wzrost zadłużenia spółki. Powinna zakończyć się jeszcze w tym roku.

Fitch spodziewa się, że wyniki operacyjne Orbisu pogorszą się w 2002 r. Powodem będzie zła sytuacja gospodarczą i wspomniana wyżej rosnąca konkurencja ze strony innych przedstawicieli branży hotelarskiej.

- Elementem wspierającym rating jest konserwatywna polityka finansowa Zarządu zakładająca m.in. kontynuację programu redukcji kosztów oraz zmniejszenie nakładów inwestycyjnych począwszy od 2001 r. w związku z niekorzystnymi warunkami rynkowymi – napisano w raporcie agencji.

Fitch wyjaśnił, że rating krajowy na poziomie „A(pol)” oznacza „wysoką wiarygodność kredytową w porównaniu do innych podmiotów ocenianych w tym samym kraju”.

MD