Akademia Lidera – wreszcie dla MŚP

opublikowano: 31-05-2021, 20:00

Szkolenia i doradztwo skrojone pod korporacje? Koniec z tym! Małe i średnie firmy też zasługują na solidną edukację w dziedzinie przywództwa.

Zapytałem kiedyś jednego z psychologów organizacji, co typowo polskiego wnosimy do światowej kultury korporacyjnej. Roześmiał się, po czym zamilkł na długą chwilę, wreszcie odpowiedział pytaniem na pytanie: a co typowo indiańskiego wnieśli do kultury protestanckiej Komancze i Siuksowie, gdy w latach 70. XIX wieku zostali zamknięci w rezerwatach? Co innego, gdyby jankesi wykazali choć trochę szacunku dla ich odmienności, nie narzuciliby im swoich wartości, języka i sposobu życia – tłumaczył specjalista. Tak porównał położenie rdzennych mieszkańców Ameryki sprzed półtora wieku do sytuacji polskich menedżerów z początków transformacji ustrojowej – i jedni, i drudzy nie mieli żadnego wyboru, mogli tylko słuchać i wdrażać pomysły przedstawicieli rzekomo wyższej cywilizacji.

Zaryzykuję twierdzenie, że nic się nie zmieniło od tamtego czasu – wciąż bezrefleksyjnie kopiujemy wzorce zarządcze, które trafiły do nas po 1989 r. wraz z zachodnimi korporacjami. Od biedy pasują one do największych biznesów, ale w niewielkim stopniu odpowiadają na potrzeby firm mikro, małych i średnich, które stanowią – uwaga – 99,8 proc. przedsiębiorstw w Polsce. Wygląda na to, że programy MBA, szkolenia i doradztwo adresowane są głównie do 0,2 proc. pozostałych organizacji. Najwyższa pora wypełnić tę edukacyjną lukę, czemu ma służyć nasza nowa rubryka „Akademia Lidera”, kierowana zwłaszcza do menedżerów z sektora MŚP i szefów zespołów w dużych firmach.

Treści będą powstawały razem z przedsiębiorcami i ekspertami. Chcemy, by miały jak najbardziej praktyczny wymiar, więc znajdzie się w nich sporo studiów przypadków i porad. Założenie jest takie, by nasze artykuły uzupełniały się z konferencjami „PB” dotyczącymi takich zagadnień, jak przywództwo, zarządzanie i rozwój osobisty. Tu na pewno wystąpi silna synergia. Liczymy na Wasze opinie, uwagi i komentarze. Ba! – nic nie uszczęśliwi nas bardziej niż gorąca dyskusja wokół prezentowanych przypadków, przekonań i badań.

Co do teorii menedżerskich ze świata anglosaskiego, którymi jesteśmy wręcz bombardowani: one również będą się pojawiały w naszych tekstach, ale głównie po to, aby zderzać je z polskimi realiami. Pierwszeństwo zaś będziemy dawać temu, co krajowe, lokalne i swojskie. Ponad 30 lat temu nie mieliśmy żadnej kultury organizacyjnej, więc bezrefleksyjnie przyjęliśmy tę z importu. Czas jednak zerwać z amerykańskimi koncepcjami wkomponowanymi w polską specyfikę – zamiast tego wkomponujmy w Amerykę i świat koncepcje polskie.

W pierwszym odcinku opisujemy różne metody kierowania ludźmi - znajdź swój styl zarządzania.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane