Opracowywany przez S&P Global wskaźnik PMI dla przemysłu w Polsce w listopadzie 2024 r. spadł do 48,9 pkt. z 49,2 pkt. w październiku.
W komunikacie S&P Global podkreślono, że wyniki zasygnalizowały kolejne ogólne pogorszenie warunków gospodarczych w polskim sektorze wytwórczym w listopadzie.
Najszybszy od trzech miesięcy spadek nowych zamówień spowodował, że produkcja ponownie się skurczyła. Przyspieszony spadek nowych zamówień i ponowny spadek produkcji sprawiły, że główny wskaźnik PMI spadł po raz pierwszy od pięciu miesięcy - napisano w raporcie.
Słabsze prognozy
Z badania wynika, że prognozy na najbliższe 12 miesięcy znacznie się pogorszyły - optymizm biznesowy spadł do najniższego poziomu od niemal dwóch lat ze względu ma obawy związane ze słabą gospodarką europejską i napięciami geopolitycznymi.
Trzy z pięciu subindesków składających się na główny wskaźnik wpłynęły na niego negatywnie - produkcja, nowe zamówienia i zapasy pozycji zakupionych, co częściowo równoważył pozytywny wpływ wskaźników zatrudnienia i czasu dostaw.
W listopadzie liczba nowych zamówień wpływających do polskich producentów znów gwałtownie spadła.
"Tempo spadku zarejestrowało najwyższą wartość od trzech miesięcy, wydłużając rekordowy już trend zniżkowy trwający od marca 2022. Nowe zamówienia eksportowe ponownie spadły, a firmy zgłaszały obawy dotyczące osłabienia europejskiego popytu, w szczególności niemieckiej gospodarki" - napisano.
Niższa presja inflacyjna
Komentując wyniki badania S&P Global, ekonomiści PKO Research stwierdzili, że sektor przemysłowy zmaga się z osłabieniem popytu w Europie, szczególnie w Niemczech, choć tam akurat w listopadzie odnotowano lekką poprawę sytuacji. Pozytywnym aspektem pozostaje wyraźne zmniejszenie presji inflacyjnej.
W listopadzie indeks PMI dla przemysłu spadł do 48,9 pkt. z 49,2 pkt. w październiku, przerywając pięciomiesięczną serię wzrostów. Głównym powodem było pogorszenie nowych zamówień, które spadły najszybciej od trzech miesięcy. Choć indeks produkcji powrócił do strefy spadkowej,… pic.twitter.com/e6JdcIDsgI
— PKO Research (@PKO_Research) December 2, 2024