Opracowywany przez S&P Global wskaźnik Jibun Bank Japan Service (PMI) dla usług osłabił się w oszacowaniu na wrzesień 2023 r. do 53,8 pkt z 54,3 pkt w sierpniu. I choć sektor odnotował 13-ty z rzędu miesiąc z rozwojem pozostając ponad pułapem 50 pkt, było to jednak najwolniejsze tempo ekspansji od stycznia br.
Główną przyczyną słabszego odczytu było zmniejszenie się liczby nowych transakcji i zastoju w zamówieniach eksportowych.
Eksperci S&P Global podkreślają, że wystąpiły szerokie oznaki osłabienia w branży usług, która w ostatnich kwartałach stanowiła podstawę trzeciej co do wielkości gospodarki świata w obliczu słabego światowego popytu na produkowane w niej towary.
Liczba nowych zamówień eksportowych utknęła w martwym punkcie, kończąc trwającą 12 miesięcy z rzędu ekspansję. Badanie wykazało, że boom w turystyce przyjazdowej został zrównoważony utrzymującym się osłabieniem jena.
Jednak sami usługodawcy wykazują w dalszym ciągu optymizm jeśli chodzi o swoją działalność gospodarczą w nadchodzących 12 miesiącach. Jednak również w tym przypadku poziom reprezentowanego zaufania spadł do najniższego pułapu od ośmiu miesięcy, zaś główną obawą jest inflacja, „wysokie” stopy procentowe i osłabienie jena.
Złożony PMI, obejmujący działalność produkcyjną i usługową, spadł we wrześniu do 52,1 pkt z 52,6 pkt w sierpniu, utrzymując się powyżej progu rentowności 50 przez dziewięć miesięcy z rzędu.