Od kwietnia do końca czerwca bank zwiększył przychody o 15 proc. r/r do 1,38 mld zł, przy jednoczesnym spadku kosztów o 17 proc. do 490 mln zł. Zysk netto wzrósł o ponad 130 proc. w skali roku do 506 mln zł.
– To rekordowe wyniki w historii Alior Banku, które umożliwiają nam budowę bazy kapitałowej i realizację strategii - mówi Grzegorz Olszewski, prezes Alior Banku.
Jak zapewnia, kolejne kwartały pod względem wyników powinny być dla banku dobre dzięki dalszej poprawie efektywności i rentowności. W II kw. wzrost rentowności wyrażony wskaźnikiem ROE wzrósł do 27,8 proc., marża odsetkowa netto (NIM) zwiększyła się do 6,05 proc., a wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 35,3 proc.
O tyle w skali roku wzrósł wskaźnik zwrotu z kapitału (ROE) banku - do 27,8 proc. w II kw.
Zdrowszy portfel
Od kilkunastu miesięcy Alior koncentruje się na poprawie jakości portfela. Wskaźnik kredytów niepracujących (NPL), który przez wiele kwartałów był jednym z najwyższych w sektorze spadł poniżej 10 proc. na koniec czerwca.
- Od 2020 r. obniżyliśmy ten poziom z 14,5 proc. do 9,45 proc., czyli o jedną trzecią. Nadal bardzo intensywnie pracujemy nad poprawą jakości naszych aktywów - mówi Tomasz Miklas, wiceprezes Aliora odpowiedzialny za ryzyko.
Jak podkreśla, negatywna sytuacja makro ma umiarkowany wpływ na jakość portfela kredytowego banku.
Zmiana polityki kredytowej i lepsza jakość portfela pozytywnie wpłynęły na wskaźnik kosztów ryzyka (CoR) banku, który wyniósł 1,28 proc. na koniec czerwca. Do poprawy CoR przyczyniła się także sprzedaż z zyskiem portfela NPL oraz wyższe od oczekiwanych odzyski z portfela kredytów korporacyjnych. Działania te pozwoliły na obniżenie wyniku z tytułu odpisów na straty oczekiwane w II kw. 2023 r. o ok. 76 mln zł.
– Oczekujemy, że poziom kosztów ryzyka za drugie półrocze nie przekroczy 1,4 proc., czyli nadal poniżej naszego celu strategicznego – 1,6 proc. na koniec 2024 roku - mówi Tomasz Miklas.
Lepsza sprzedaż
W II kwartale bank sprzedał o 20 proc. więcej r/r pożyczek gotówkowych na kwotę prawie 1,7 mld zł, w tym ponad połowę przez kanały zdalne. Portfel kredytów konsumpcyjnych brutto wyniósł 16,6 mld zł, co zapewnia Alior Bankowi 11 proc. udziału w rynku. Sprzedaż kluczowych produktów consumer finance wzrosła o 18 proc. r/r i o ponad 60 proc w ujęciu kwartalnym, głównie dzięki wykorzystaniu kanałów on-line.
W segmencie klientów biznesowych bank zwiększył sprzedaż kredytów przy jednoczesnej poprawie jakości portfela. Alior zwiększa finansowanie firm z branż o niskim ryzyku i dużym potencjale przychodowym. Portfel kredytów wzrósł o 8 proc. r/r, przy spadku salda aktywów w windykacji o 17 proc.