Planująca debiut giełdowy w Warszawie spółka AmRest Holdings przez najbliższe 3 lata zamierza rocznie otwierać w Polsce i Czechach co najmniej 15 nowych restauracji KFC i Pizza Hut, powiedział w środę prezes spółki Henry McGovern. Planowane jest w tym roku także otwarcie kolejnej sieci restauracji pod nową marką.
„Oprócz otwierania kolejnych restauracji Pizza Hut i KFC, zamierzamy otworzyć nową sieć, wprowadzając tym samym nową markę. Zastanawiamy się nad dwiema, z których jedna jest znana na rynku polskim, choć nie obecna. Z pewnością w tym roku jedną z nich będziemy chcieli uruchomić” – powiedział McGovern podczas konferencji prasowej.
Dodał, że średni koszt uruchomienia restauracji Pizza Hut czy KFC wynosi ok. 1,7 mln zł, zaś obiekt pod nieznaną jeszcze w Polsce marką to wydatek około 1 mln USD.
„Mamy tylko jeden warunek. Wewnętrzna stopa zwrotu z takiej inwestycji musi wynieść 20%” – dodał McGovern.
Spółka przewiduje także przejmowanie mniejszych operatorów zarówno w Polsce, jak i w Czechach. „Interesuje nas przede wszystkim Europa Środkowo-Wschodnia, bo tu prowadzimy naszą podstawową działalność” – powiedział prezes.
ŚRODKI Z EMISJI
Rozwój poprzez otwieranie nowych restauracji, jak i akwizycje, mają zostać sfinansowane z emisji akcji. Ze względu na ograniczenia informacyjne, spółka nie może podać szczegółów dotyczących samej emisji. Przedstawiciele spółki nie chcieli także ujawnić wartości oferty. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, spółka zamierzała pozyskać z rynku około 40 mln USD.
„Środki z emisji mają posłużyć na spłatę wychodzącej z naszej firmy spółki Yum!, rozwój organiczny i akwizycje. Część środków ma posłużyć także do zrestrukturyzowania naszego zadłużenia” – powiedział McGovern.
Według szacunków dyrektora ds. finansowych w spółce Alana Laughlina, obecne zadłużenie AmRest wynosi 135 mln zł.
„Naszym celem jest przeprowadzenie emisji akcji w pierwszej połowie tego roku i chcemy, aby spółka była notowana wyłącznie na giełdzie w Warszawie. Planujemy jednak w trakcie oferty także zagraniczne ‘road show’” – zapowiedział prezes.
Spółka AmRest Holdings powstała w 2000 roku. Jej udziałowcami została spółka American Retail Concepts (ARC) i spółka Yum!, która jest największym na świecie franczyzodawcą m.in. takich marek jak KFC i Pizza Hut. Upublicznienie i wejście na giełdę AmRest ma jednocześnie pozwolić na wyjście z inwestycji firmie Yum!.
„Posiadamy 5 mln akcji w spółce i tyle samo posiada Yum!. Po ofercie publicznej chcielibyśmy pozostać jednak większościowym akcjonariuszem w AmRest” – dodał McGovern.
Liczba restauracji zarządzanych przez AmRest – 157 na 31 grudnia 2004 roku i sprzedaż w 2003 roku na poziomie ok. 430 mln zł plasują AmRest na drugiej pozycji (po McDonald’s) wśród największych sieci restauracji szybkiej obsługi i restauracji typu „casual dining” w Europie Środkowo-Wschodniej.
Po trzech kwartałach 2004 roku zysk netto spółki wyniósł 5,2 mln zł, przy przychodach na poziomie 342,8 mln zł.
Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (KPWiG) dopuściła 21 lutego akcje spółki AmRest Holdings do publicznego obrotu. W publicznej ofercie spółka zaoferuje 4.818.000 akcji sprzedawanych oraz 5.000.000 akcji nowej emisji.