Popyt w Europie Środkowej i Azji napędzi w tym roku wzrost rynku światowej elektroniki - napisali w raporcie analitycy amerykańskiego Stowarzyszenia Producentów Elektroniki Użytkowej (CEA).
Według tego raportu, w 2007 roku przychody ze sprzedaży na światowym rynku elektroniki mają wynieść 155 mld USD, w roku ubiegłym było to 145 mld USD. W Europie Środkowej i Azji wzrośnie m.in. popyt na domowy sprzęt elektroniczny, zwłaszcza konsole i urządzenia kina domowego.
Analitycy CEA twierdzą, że jednym z największych segmentów rynku domowej elektroniki będzie segment wyświetlaczy LCD, stosowanych w komputerach czy notebookach jako monitory lub wyświetlacze telewizorów. Rynek ten ma w 2007 roku przynieść przychody rzędu 26 mld USD, przy sprzedaży 19 mln sztuk.
Drugim co do ważności segmentem ma być rynek konsoli. Według ustaleń analityków z CEA, ma on w 2007 roku osiągnąć wartość 16 mld USD. W 2006 r. segment ten miał wartość 12,32 mld USD.
Bardzo ważnym segmentem rynku domowej elektroniki mają być odtwarzacze MP3 - będą one stanowić aż 90 proc. rynku przenośnych urządzeń audio i multimedialnych. W 2007 r. wartość segmentu odtwarzaczy MP3 przekroczy 6 mld USD, zaś sprzedanych zostanie 41 mln urządzeń. W 2006 roku sprzedano 34 mld urządzeń i rynek przekroczył nieco 5 mld USD.
Segmentem o rosnącym znaczeniu jest samochodowy sprzęt elektroniczny (zarówno audio jak i video) oraz urządzenia do nawigacji satelitarnej GPS. Według analityków CEA, na świecie sprzedano ich 2 mln w 2006 roku, co dało 660 mln USD przychodów. Prognozy na ten rok mówią o sprzedaży 3 mln sztuk, a przychody przekroczą 1 mld USD.
(PAP)