Więcej ilustracji w 3D, rozszerzona rzeczywistość, ucieczka użytkowników z social mediów — to wiodące trendy w zakresie UI/UX w 2019 r.
Dla projektantów aplikacji mobilnych i webowych (inaczej internetowych),
a także zespołów odpowiedzialnych za tzw. UX (doświadczenia użytkownika)
i tzw. UI (interfejs użytkownika), miniony rok stał pod znakiem
intensywnej pracy. Widzimy to choćby po naszych smartfonach, w których
kilka popularnych aplikacji przeszło tzw. redesign, czyli
przeprojektowanie. Twórcy postawili na prostotę.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Więcej ilustracji w 3D, rozszerzona rzeczywistość, ucieczka użytkowników z social mediów — to wiodące trendy w zakresie UI/UX w 2019 r.
Dla projektantów aplikacji mobilnych i webowych (inaczej internetowych),
a także zespołów odpowiedzialnych za tzw. UX (doświadczenia użytkownika)
i tzw. UI (interfejs użytkownika), miniony rok stał pod znakiem
intensywnej pracy. Widzimy to choćby po naszych smartfonach, w których
kilka popularnych aplikacji przeszło tzw. redesign, czyli
przeprojektowanie. Twórcy postawili na prostotę.
— Po raz kolejny doceniono minimalizm, czerń i wyrazistą typografię.
Postawiono na proste projekty bez przytłaczających treści — komentuje
Barbara Jura, projektantka interfejsu użytkownika w Itmagination.
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą ostatnich tygodni jest Messenger
od Facebooka. Odświeżony komunikator nie ma już nadmiaru koloru
niebieskiego — teraz króluje biel.
— Projektanci skupili się na głównych funkcjonalnościach aplikacji i
dostosowali wygląd, tak, aby codzienne korzystanie z nich nie było
męczące, a nadmiar kolorów nie rozpraszał — zauważa Barbara Jura.
Duże zmiany widać też w aplikacji Gmail, która została zaprojektowana na
podstawie nowego języka programowania — „Google Material 2”. Najbardziej
rzucającą się w oczy zmianą jest powiększenie ikon z kontaktami.
Z telefonem w ręku
W 2019 r. wiodącym trendem w zakresie UX i UI mają być ilustracje w
formacie 3D, które już teraz coraz częściej pojawiają się na stronach
internetowych. Przykładem takiej realizacji są m.in. nowe ikony
Microsoft Office. Skąd taki kierunek w designie?
— Telefon stał się dobrym znajomym człowieka. Razem spędzają bardzo dużo
czasu. Projektanci snują zatem wizję internetu, który nie jest płaski, a
zaczyna „wychodzić” do użytkownika. Ma przypominać otaczający nas świat,
rozkład miasta, nasze mieszkanie i stawać się elementem codziennie
wykonywanych czynności. Ilustracje 3D są wyzwaniem dla projektanta — nie
wykona ich każdy artysta. Przez to każda z nich jest zauważalna i
unikatowa — odpowiada Barbara Jura.
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Kolejnym nurtem w UX, na który zwraca uwage ekspertka, będzie
wizualizacja. Mowa o rozszerzonej rzeczywistości (AR), pozwalającej
użytkownikowm smartfonów m.in. na umeblowanie mieszkania czy
wypróbowanie makijażu przed pomalowaniem się. Innym przykładem programu
wykorzystującego technologię AR może być aplikacja ułatwiajaca działowi
zasobów ludzkich proces adaptacji nowego pracownika (ang. onboarding).
— Wyobraźmy sobie sytuację, w której zatrudniony pracownik nie
potrzebuje tzw. onboardingu. Zamiast tego, wystarczy mu telefon z AR, z
którym wirtualnie przejdzie się po firmie, dostając przy okazji wiele
przydatnych informacji w formie grafik lub tekstów, np. dotyczących
historii pracodawcy — opowiada Barbara Jura.
Mniej social mediów
Na 2019 r. przewidywane jest też odsunięcie się użytkowników od mediów
społecznościowych na rzecz stron internetowych. Ma to być spowodowane
licznymiwyciekami danych z social mediów i faktem, że internauci coraz
częściej wolą oglądać produkty na portalach firm i z nich dowiadywać się
aktualnych informacji.
— Dziś każda strona internetowa dostępna w Unii Europejskiej ma
obowiązek informowania użytkowników, w jakim celu przechowuje ich dane.
Gdy portal praktykuje to działanie, najczęściej oznacza to, że używa
pozycjonowania opartego na preferencjach użytkowniów. Natomiast jeżeli
strona nie korzysta w swoim algorytmie z tej funkcji względem ruchu
sieciowego internauty — o wykorzystaniu tzw. ciasteczek poinformuje
niewielki komunikat — tłumaczy Barbara Jura.