Więcej ilustracji w 3D, rozszerzona rzeczywistość, ucieczka użytkowników z social mediów — to wiodące trendy w zakresie UI/UX w 2019 r.
Dla projektantów aplikacji mobilnych i webowych (inaczej internetowych), a także zespołów odpowiedzialnych za tzw. UX (doświadczenia użytkownika) i tzw. UI (interfejs użytkownika), miniony rok stał pod znakiem intensywnej pracy. Widzimy to choćby po naszych smartfonach, w których kilka popularnych aplikacji przeszło tzw. redesign, czyli przeprojektowanie. Twórcy postawili na prostotę.
— Po raz kolejny doceniono minimalizm, czerń i wyrazistą typografię. Postawiono na proste projekty bez przytłaczających treści — komentuje Barbara Jura, projektantka interfejsu użytkownika w Itmagination.
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą ostatnich tygodni jest Messenger od Facebooka. Odświeżony komunikator nie ma już nadmiaru koloru niebieskiego — teraz króluje biel.
— Projektanci skupili się na głównych funkcjonalnościach aplikacji i dostosowali wygląd, tak, aby codzienne korzystanie z nich nie było męczące, a nadmiar kolorów nie rozpraszał — zauważa Barbara Jura.
Duże zmiany widać też w aplikacji Gmail, która została zaprojektowana na podstawie nowego języka programowania — „Google Material 2”. Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest powiększenie ikon z kontaktami.
Z telefonem w ręku
W 2019 r. wiodącym trendem w zakresie UX i UI mają być ilustracje w formacie 3D, które już teraz coraz częściej pojawiają się na stronach internetowych. Przykładem takiej realizacji są m.in. nowe ikony Microsoft Office. Skąd taki kierunek w designie?
— Telefon stał się dobrym znajomym człowieka. Razem spędzają bardzo dużo czasu. Projektanci snują zatem wizję internetu, który nie jest płaski, a zaczyna „wychodzić” do użytkownika. Ma przypominać otaczający nas świat, rozkład miasta, nasze mieszkanie i stawać się elementem codziennie wykonywanych czynności. Ilustracje 3D są wyzwaniem dla projektanta — nie wykona ich każdy artysta. Przez to każda z nich jest zauważalna i unikatowa — odpowiada Barbara Jura.
Kolejnym nurtem w UX, na który zwraca uwage ekspertka, będzie wizualizacja. Mowa o rozszerzonej rzeczywistości (AR), pozwalającej użytkownikowm smartfonów m.in. na umeblowanie mieszkania czy wypróbowanie makijażu przed pomalowaniem się. Innym przykładem programu wykorzystującego technologię AR może być aplikacja ułatwiajaca działowi zasobów ludzkich proces adaptacji nowego pracownika (ang. onboarding).
— Wyobraźmy sobie sytuację, w której zatrudniony pracownik nie potrzebuje tzw. onboardingu. Zamiast tego, wystarczy mu telefon z AR, z którym wirtualnie przejdzie się po firmie, dostając przy okazji wiele przydatnych informacji w formie grafik lub tekstów, np. dotyczących historii pracodawcy — opowiada Barbara Jura.
Mniej social mediów
Na 2019 r. przewidywane jest też odsunięcie się użytkowników od mediów społecznościowych na rzecz stron internetowych. Ma to być spowodowane licznymiwyciekami danych z social mediów i faktem, że internauci coraz częściej wolą oglądać produkty na portalach firm i z nich dowiadywać się aktualnych informacji.
— Dziś każda strona internetowa dostępna w Unii Europejskiej ma obowiązek informowania użytkowników, w jakim celu przechowuje ich dane. Gdy portal praktykuje to działanie, najczęściej oznacza to, że używa pozycjonowania opartego na preferencjach użytkowniów. Natomiast jeżeli strona nie korzysta w swoim algorytmie z tej funkcji względem ruchu sieciowego internauty — o wykorzystaniu tzw. ciasteczek poinformuje niewielki komunikat — tłumaczy Barbara Jura.
Podpis: Paulina Kostro