Apple zleciało z podium

opublikowano: 02-12-2020, 12:05
aktualizacja: 02-12-2020, 17:00

Nadgryzione jabłko zostało zrzucone z podium przez kolejnego azjatyckiego walczaka — na rynku smartfonów Apple’a wyprzedziło Xiaomi.

Gdy Lei Jun zakładał firmę Xiaomi w 2010 r., sprzedaż iPhone'ów rozkręcała się w najlepsze. Twórca nowej marki był zresztą nazywany "chińskim Steve’em Jobsem". Minęła dekada i miliarder może z satysfakcją przeglądać najnowszy raport firmy badawczej Gartner. Wynika z niego, że nadal najwięcej smartfonów dostarcza na rynek koreański Samsung Electronics, drugie miejsce na liście zajmuje chiński hegemon Huawei, ale trzeci nie jest już amerykański Apple.

Założyciel Xiaomi Lei Jun
Założyciel Xiaomi Lei Jun
JASON LEE / Reuters / Forum

W III kw. Xiaomi sprzedało ponad 44,4 mln smartfonów, co oznacza skok o prawie 35 proc. i 12,1-procentowy udział w rynku. Apple znalazł klientów na 40,6 mln iPhone'ów, czyli minimalnie, bo o 0,6 proc., mniej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Mamy więc do czynienia z symbolicznym momentem. Firma, która zrewolucjonizowała rynek telefonii komórkowej, przekonując ludzi do dotykowych wyświetlaczy, wypadła poza pudło. Nie musi to być powód do wielkich zmartwień dla koncernu z Cupertino, bo już od dobrych kilku lat stara się uniezależnić swoją kondycję od sprzedaży smartfonów, systematycznie rozbudowując biznes związany z usługami. W pewnym momencie Apple przestał nawet przekazywać szczegółowe wyniki dotyczące liczby sprzedanych iPhone'ów, żeby inwestorzy nie dostawali szału z powodu spowolnienia. Taka strategia okazała się strzałem w dziesiątkę i kapitalizacja rynkowa spółki sięga już ponad 2 bln USD.

Xiaomi również nie ma powodów do zmartwień, choć może tylko pomarzyć o excelowych rubrykach Apple'a. Pod koniec listopada podało, że w III kw. przychody wzrosły o 34,5 proc., do 72,2 mld juanów (11 mld USD). Analitycy szacowali, że będzie to 70 mld juanów. Skorygowany dochód netto wzrósł do 4,1 mld juanów, również bardziej, niż prognozowano. Xiaomi było jednym z największych beneficjentów kampanii administracji Donalda Trumpa przeciwko Huaweiowi. Dostawy sprzętu wzrosły globalnie o 42 proc. Wolumen konkurencyjnego producenta spadł w tym okresie o 22 proc. W macierzystym kraju natomiast Xiaomi zyskuje dzięki dużemu zainteresowaniu smartfonami działającymi w sieci 5G.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Xiaomi jest na dobrej drodze do dalszego zwiększania udziału w rynku dzięki dużemu popytowi na tanie telefony podczas pandemii, rozbudowie kanałów sprzedaży detalicznej i zakłóceniom w dostawach Huaweia. Konkurencyjne cenowo produkty Xiaomi są atrakcyjne w obliczu niepewności ekonomicznej - napisali Kevin Chen i Clint Su, cytowani przez agencję Bloomberg analitycy China Merchants Securities, przed publikacją kwartalnych wyników.

Gartner policzył, że globalna sprzedaż smartfonów w III kw. wyniosła 366 mln sztuk. To rok naznaczony pandemią koronawirusa i rosnącymi obawami o wpływ wprowadzanych przez rządy restrykcji na gospodarkę i sytuację na rynku pracy, a co za tym idzie — poziom dochodów konsumentów. Niepewność nakazuje przeliczać pieniądze w portfelach i dwa razy pomyśleć przed zakupem kolejnego gadżetu.

Niepewność gospodarcza i ciągły strach przed kolejną falą pandemii nadal wywierają presję na niepotrzebne wydatki do końca 2020 r. Opóźnienie w aktualizacjach sieci 5G również ograniczyło możliwości sprzedawców smartfonów - podkreślają analitycy Gartnera.

Sprzedaż smartfonów spadła o 5,7 proc. w porównaniu z III kw. 2019 r.. Kiepsko? Niby tak, ale jednocześnie rynek wskazuje na odbicie, bo w poprzednich dwóch kwartałach zaliczał spadki na poziomie 20 proc. Tradycyjny szał przedświątecznych zakupów może przyhamować nie tylko powściągliwość potencjalnych kupców, ale także przepisy ograniczające handel w dużych centrach. Producenci gadżetów zaprezentowali jednak jesienią sporo nowości i liczą na znalezienie nabywców. Apple zorganizował w ostatnich miesiącach trzy konferencje, podczas których odbyły się premiery nowych zegarków, tabletów, komputerów i smartfonów. Na rynek trafiły cztery nowe iPhone'y - od najmniejszego 12 mini po najbardziej zaawansowanego 12 Pro Max. Premiera smartfonów odbyła się jednak kilka tygodni później niż zazwyczaj i to również mogło odbić się na wynikach firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane