Arabia Saudyjska wyda setki miliardów dolarów na rozwój turystyki

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2024-03-05 09:12

Arabia Saudyjska, największa gospodarka regionu Zatoki Perskiej, w ramach transformacji ma ambitny plan silnego rozwoju turystyki. W ciągu dekady chce wydać na ten cel około 800 mld USD.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Gospodarka Arabii Saudyjskiej przechodzi szerokozakrojoną transformację opartą o projekty programu „Vision 2030”. U jej podstaw legła chęć zmniejszenia uzależnienia od wpływów ze sprzedaży ropy naftowej. Królestwo chce unowocześnić swoją ekonomię inwestując w rozwój kraju jako lokalnego centrum finansowego, hub transportowy oraz zaawansowane technologie. Jednym z filarów nowoczesnej gospodarki ma być turystyka.

Saudowie planują w ciągu następnej dekady wydatkować na wsparcie turystyki około 800 mld USD. W rozwój mają być włączone prywatne kapitały. Kraj chce przyciągnąć od 60 do 80 mld USD prywatnych inwestycji do 2030 r.

Celem jest, aby do roku 2030 liczba turystów wzrosła do 150 mln rocznie, z czego około 70 mln ma pochodzić z zagranicy. To bardzo ambitny plan biorąc pod uwagę, że w 2023 r. Arabia Saudyjska odnotowała 100 mln turystów, przy czym w większości miejscowych. Goście zagraniczni stanowili około 27 proc. a część przyjazdów była związana z podróżami religijnymi lub służbowymi.

Szczególne nadzieje wiązane są ze wzrostem ruchu turystycznego z Indii i Chin, dwóch najludniejszych krajów na świecie. Rijad liczy też na Europę, a szczególnie na odwiedzających z Wielkiej Brytanii, Francji i Niemiec, choć w tym przypadku problemem jest konieczność znaczącego zwiększenia liczby lotów długodystansowych.