Zanosi się na to, że od lutego polscy telewidzowie stracą jeden z kilku kanałów, na których mogą oglądać „Świat według Kiepskich”. Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) giełdowa ATM Grupa, do której należy kanał ATM Rozrywka, nie złożyła w terminie wniosku o przedłużenie na kolejnych 10 lat koncesji na nadawanie tego kanału na pierwszym multipleksie cyfrowym. Spółka twierdzi natomiast, że wniosek w terminie przygotowała, wysłała listem poleconymi nie ma pojęcia, dlaczego rynkowy regulator uważa, że go nie otrzymał. Zanosi się na batalię sądową, a przyszłość kanału ATM Rozrywka stanęła pod dużym znakiem zapytania.

— Wniosek z 13 stycznia 2020 r. został nadany w kolejnym dniu, to znaczy 14 stycznia, w placówce publicznego operatora pocztowego, o czym stanowi dowód nadania przesyłki poleconej. Do tej pory tak odbywała się nasza korespondencja z KRRiT — mówi Andrzej Muszyński, prezes ATM Grupy.
Tymczasem według KRRiT w styczniu rzeczywiście wpłynęło pismo od ATM, ale nie był to wniosek o przedłużenie koncesji.
„Grupa ATM wysłała do KRRiT pismo, nadane w placówce publicznego operatora pocztowego, które zostało odebrane w biurze KRRiT, ale dotyczyło zupełnie innej sprawy, a nie przedłużenia koncesji na kolejny okres. Było również adresowane do innego departamentu. Termin przesyłania wniosków o przedłużenie koncesji wynika wprost z zapisu w ustawie RTV. Niezastosowanie się do tego zapisu powoduje, że w odpowiednim terminie, z mocy prawa, koncesja wygasa, co nakłada na KRRiT obowiązek ogłoszenia nowego konkursu. ATM Grupa nie złożyła w przewidywanym terminie wniosku o przedłużenie koncesji, jak również, na wezwanie KRRiT, nie zdołała udokumentować wysłania tegoż pisma w ustawowowyznaczonym terminie” — informuje Teresa Brykczyńska, rzeczniczka KRRiT.
ATM Grupa w ostatnich miesiącach usiłowała przekonać KRRiT, że wniosek jednak został wysłany i powinien zostać rozpatrzony. KRRiT przekonać się jednak nie dała. Spółka złożyła więc kolejny wniosek, ale KRRiT uznała, że go nie rozpatrzy, bo... wpłynął po terminie. Teraz do pracy wezmą się prawnicy.
— W celu ochrony swoich interesów spółka wynajęła renomowaną kancelarię prawną, która prowadzi sprawę w naszym imieniu. W tej chwili nie możemy informować o dalszych krokach — mówi Andrzej Muszyński.Co dalej? W najbliższym czasie ma ruszyć nowe postępowanie konkursowe na nadawanie kanału telewizyjnego na częstotliwości, którą wykorzystuje obecnie ATM Rozrywka - KRRiT podaje, że formalne ogłoszenie w tej sprawie ma zostać opublikowane do 16 listopada, a kanał będzie miał mieć profil „uniwersalny lub wyspecjalizowany".
- Rozważamy przystąpienie do konkursu, o ile warunki wskazane przez KRRiT to formalnie umożliwią oraz utrzymają tę działalność nadal opłacalną - informuje Andrzej Muszyński.
Według danych Nielsena w październiku ATM Rozrywka miała 0,45-procentowy udział w ogólnej widowni polskich kanałów telewizyjnych i 0,54-procentowy udział wśród widzów z grupy komercyjnej 16-49 lat. Grupa, która blisko 70 proc. przychodów generuje z produkcji telewizyjnej i filmowej - głównie na rzecz innych nadawców - w ramówce ATM Rozrywki ma głównie stare odcinki seriali i programów, realizowanych dla Polsatu, takich jak „Świat według Kiepskich", „Pierwsza miłość" czy „Na ratunek".
Poza pierwszym multipleksem telewizji cyfrowej kanał jest dostępny w ofercie operatorów kablowych i na płatnych platformach cyfrowych, ale brak koncesji KRRiT będzie oznaczał dla niego wyrok.
- Ze względów ekonomicznych, w przypadku naszego kanału nie jest opłacalne nadawanie bez obecności na MUX-ie, dlatego nie rozważamy takiego wariantu - mówi Andrzej Muszyński.
ATM Grupa nawet bez zamieszania, związanego z kanałem ATM Rozrywka, jest w trudnym momencie. Marcowy lock-down gospodarczy przełożył się na wstrzymanie produkcji większości programów, a to z kolei mocno uderzyło w wyniki finansowe. W pierwszym półroczu grupa miała 85,8 mln zł przychodów, czyli o 26 proc. mniej niż rok wcześniej. W samym drugim kwartale przychody spadły o ponad 40 proc. Mimo to grupie udało się zachować rentowność - w pierwszym półroczu zarobiła na czysto 7,7 mln zł wobec 17,6 mln zł rok wcześniej.
Sam kanał ATM Rozrywka był jednak na minusie. Odpowiadał on w pierwszym półroczu za 8,6 proc. przychodów grupy (7,4 mln zł, spadek o jedną piątą rok do roku) i na poziomie operacyjnym stracił prawie 1,5 mln zł.