Audyt podatkowy w firmie – konieczność czy fanaberia?

Elżbieta Lis, doradca podatkowy, partner w kancelarii KSP Legal&Tax Advice
opublikowano: 21-09-2015, 15:15

Organy podatkowe i skarbowe dysponują całym wachlarzem narzędzi, które umożliwiają im kontrolę, czy też nadzór nad podatnikami, od czynności sprawdzających począwszy do kontroli podatkowej prowadzonej przez urzędy skarbowej bądź postępowania kontrolnego, które prowadzą urzędy kontroli skarbowej. Czynności kontrolne prowadzone przez fiskusa mogą jednak wiązać się z wydaniem decyzji określającej wysokość zaległości podatkowej wraz z odsetkami. Dodatkowo, w takich sytuacjach należy również liczyć się z ryzykiem w zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej. Czy jest zatem sposób, aby skutecznie uchronić się przed negatywnymi konsekwencjami takiej kontroli.

W praktyce warto rozważyć zwrócenie się do profesjonalnego doradcy (firmy doradztwa podatkowego lub doradcy podatkowego) o przeprowadzenie audytu podatkowego, zwanego również czasem przeglądem podatkowym. Taki audyt to kontrola w pigułce. Audyt stanowi nic innego jak badanie prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych. Przedmiotem badania mogą być objęte wszystkie podatki lub wybrane obszary. Sam audyt może być nastawiony na wykrywanie ryzyk podatkowych i nieprawidłowości albo obszarów optymalizacji, lub jedno i drugie. Zwykle, przeprowadzenie audytu wiąże się z kilkudniową wizytą doradców podatkowych, w celu zbadania dokumentacji źródłowej oraz procedur podatkowych stosowanych przez podatnika. Efektem może być raport bądź prezentacja, w której znajduje się opis przeprowadzonych czynności, zidentyfikowanych nieprawidłowości oraz rekomendacje. Niewątpliwą zaletą takiego audytu jest to, że jego skuteczna realizacja pozwala podatnikowi na samodzielnie skorygowanie nieprawidłowości i ewentualne ochronienie się przed ryzykiem podatkowym na przyszłość. W przypadku ewentualnej kontroli, rozliczenia podatkowe będą już zatem poprawne, i organ nie wyda decyzji, ani nie rozpocznie postępowania w sprawie karnej skarbowej. Co prawda, audyt nie jest prowadzony metodą kompletną, zwykle badana jest tylko próbka dokumentów, niemniej sprawni audytorzy na pewno wychwycą podstawowe nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych, tj. te, które wiążą się z najwyższą kwotą zaległości podatkowej lub największym ryzykiem podatkowym.

Minusem przeprowadzenia audytu jest zapewne jego koszt. Niemniej jednak biorąc pod uwagę możliwość usunięcia nieprawidłowości przed ewentualną kontrolą, a tym samym uniknięcie sankcji karnych skarbowych i podatkowych sądzę, że warto. Profesjonalnie przeprowadzony audyt podatkowy  jest skutecznym narzędziem zarządzania ryzykiem podatkowym w firmie, które z uwagi na niską jakość prawa podatkowego w Polsce oraz rozbieżności w jego interpretacji należy do jednych z najwyższych w Europie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Elżbieta Lis, doradca podatkowy, partner w kancelarii KSP Legal&Tax Advice

Polecane